I ett inlägg på Linkedin skriver Mats Nyblom att han tycker att det är positivt att SJ moderniserar X40-tågen och vad han har sett på bilder ser bra ut, men det han reagerar mot är vad som han beskriver som två klara sakfel.
“Tågen är inte ”helt nya”, de är 20 år gamla tåg som rustats upp. Upprustningen av de 27 tågen är inte heller den ”största satsningen någonsin”, skriver han.
SJ:s presschef Jonas Olsson håller inte riktigt med om kritiken.
– Att vi kallar våra nyupprustade tåg för nya är inget konstigt. När det pratas om tågen bland resenärerna är det i termer av ”det nya eller det gamla”, det är ett sätt att särskilja dem. Hela texten beskriver dessutom upprustningen, att de kom för 20 år sedan, ingenstans står att det är ett helt nytt tåg.
Är satsningen den största som SJ någonsin gjort?
– Läser man hela annonstexten framgår det tydligt vilken satsning det handlar om: ”Dubbeldäckarens nya liv är en del av SJ:s stora fordonssatsning; en enorm investering i storleksordningen 19 miljarder kronor. I den totala satsningen ingår även bland annat de upprustade X2000-tågen och det kommande helt nya snabbtåget, säger Jonas Olsson.
Ja, det står att det handlar om upprustade tåg när man läser hela annonstexten, men i rubriken står det ändå “helt nya dubbeldäckare”. Är det inte konstigt?
– Jag tar med detta till gänget som utformat denna, säger Jonas Olsson.