Annons:

Premium

Singapore bygger terminal med post-pandemisk flygplatsdesign

När Singapore börjar arbetet med en femte terminal på Changi Airport planeras utifrån att kunna hantera händelser utanför flygplatsen kontroll, som pandemier. Singapores flygplats har under pandemin utvecklats till Asiens viktigaste flygnav. Text: Janne Sundling.

”Terminalen väntas stå färdig i mitten av nästa decennium, och tros kunna fungera som en modell för andra flygplatser globalt när de förbereder sig för händelser utanför deras kontroll”

Changi Airport brukar regelbundet röstas fram bland världens bästa flygplatser. När en ny terminal – T5 – byggs görs den för att kunna justera kapaciteten under en pandemi.

Hongkong var Asiens flygnav tidigare, men har fortsatt Covid-karantäner och andra gränsrestriktioner. Singapore tar allt tydligare deras tidigare plats.

Singapores premiärminister Lee Hsien Loong redogjorde för planerna i sitt tal på nationaldagen i söndags.

– På längre sikt kommer flygresorna att fortsätta växa på grund av den snabbt växande medelklassen i vår region. Vi gjorde om T5 för att vara mer motståndskraftig, för att fungera säkrare och mer flexibelt under en pandemi, för att enklare skala operationer upp och ner och för att isolera passagerare från olika flygningar för att begränsa korsinfektion, sa premiärministern enligt Bloomberg.

Terminalen väntas stå färdig i mitten av nästa decennium, och tros kunna fungera som en modell för andra flygplatser globalt när de förbereder sig för händelser utanför deras kontroll, som pandemins påverkan på resebranschen. Redan innan fanns ambitiösa planer på en kraftigt automatiserad terminal, som minimerar beröringspunkter och låter robotar göra huvuddelen av arbetet. Pandemin fick dem att finjustera dessa planer.

Hongkong har en kapacitet som Changi, men där pågående Covid-restriktioner innebär att flygaktiviteten förblir begränsad. Singapore gradvis lyft de flesta restriktioner och planerar att avskaffa kravet på masker i de flesta inomhusmiljöer.

Terminal 5 mitt emot de fyra befintliga terminalerna ska kunna hantera 50 miljoner resenärer om året. Planerna inkluderar en rad kameror och teknik som kringgår det traditionella flygkontrolltornet, en laserstyrd flygbro som positionerar sig för att låta resenärer gå iland och automatiserade fordon för att lasta av bagage.

Terminalen ska minska sjukdomsöverföring, genom kontaktlösa system vid passagerarkontaktpunkter och förbättrad ventilation som kan aktiveras under en pandemi för att undvika att luft blandas.