Grattis du är veckans rookie i Travel News. Din titel var nyligen, Service Team Manager. Vad innebär det?
Som Service Team Manager för Front of House så var jag ansvarig för driften i receptionen. Detta innefattar både utveckling av rutiner och processer kring hur vi jobbar med service, säkerhet och kommunikation. En stor del av rollen var även rekrytering och onboarding av ny personal samt schemaläggning.
Du jobbar på Scandic Continental i Stockholm, varför ska man bo hos er?
Man ska bo hos oss för att vi alltid sätter gästen i fokus och vi vet vad det lilla extra är, för att du som gäst ska trivas. Vi har en jättefin produkt men jag tycker själv att det är den höga serviceandan som präglar hotellet som gör oss unika.
Det är mitt i stan, hur är det att jobba så centralt?
Att jobba på ett centralt hotell är fantastiskt! Givetvis har vi lyxen av att vi attraherar gäster genom vårt läge, men för mig personligen så är det häftigaste med läget att det händer så mycket oförutsett. Man kan börja dagen utan några bokade konferenser och sen när man går hem på kvällen kan vi ändå ha genomfört några stycken då hotellets läge bjuder in till drop-in.
Du är utbildad utomlands, varför kom du tillbaka till Sverige?
Jag bodde utomlands till och från under fyra år och jag älskade det! Inte minst London där jag både jobbade och studerade. Men jag visste hela tiden att Sverige är hemma och efter att jag avslutat mitt management trainee program i London så kände jag att tajmingen var rätt för att flytta hem. Det var också så, att just vid den här tidpunkten hände det mycket spännande i Stockholm med öppningen av Haymarket by Scandic, Scandic Continental, At Six och Hobo. Det kändes helt enkelt som en spännande tid att utforska hotellvärlden hemma i Sverige!
Vad lärde du dig i London?
London var en fantastisk skola när det kommer till det mesta. Ska jag välja ut en sak så är det definitivt att jag lärde mig att leverera femstjärnig service. Även om servicen och organisationen när jag kom hem till Sverige var väldigt annorlunda så har jag fått med mig många nycklar till att skapa de allra bästa förutsättningarna för att leverera en hög servicenivå med de resurser vi har.
Scandic satsar på dig, hur?
Scandic satsar på mig på många olika sätt. Det är dels i det dagliga där jag sedan dag ett har haft frihet under ansvar att utnyttja och dela med mig av mina kunskaper och erfarenheter. Jag har även haft förmånen att vara en del av både Future Leaders som är en satsning på skiftledare som man ser som framtida ledare inom Scandic. Jag har under de senaste året varit en del av Talent@Scandic där nuvarande chefer får möjligheten att vässa sina kunskaper och kompetenser under ett rigoröst program som innefattar både ledarskapskurser men där vi även fått förmånen att tillsammans med olika koncernledningsmedlemmar, jobba med projekt relaterade till deras affärsområden. För mig personligen har Talent@Scandic utvecklat mig enormt och faktiskt nu nyligen hjälpt mig att ta nästa steg in i en ny roll som, Hospitality Manager på Scandic Continental.
Varför har du sökt dig till reseindustrin?
Jag har alltid vetat att jag velat jobba med människor på ett eller annat sätt och efter studenten började jag jobba på Hotell Diplomat, i frukosten och har sedan dess vetat att besöksnäringen är mitt kall i livet. Jag älskar så många delar av hotellbranschen, dels att jobba med människor och service ut mot gäst men även det ledarskap och den teamkänsla som präglas på hotell. Det kan låta klyschigt men för mig är det verkligen en livsstil och jag älskar det faktum att verksamheten alltid är öppen.
Hur länge tänker du stanna?
Jag tror faktiskt inte att jag kommer lämna branschen.
Varför?
Det jag lärt mig med åren som jag kanske inte hade lika stor insikt i, när jag valde min utbildning är att branschen är så bred. Jag känner att det finns så enormt många olika utvecklingsmöjligheter så jag är här för att stanna.
Vad gör du om tio år?
Oj, det är en svår fråga. När jag fått den vid ett par tillfällen nu på sistone så landar jag hela tiden tillbaka i att titeln inte är det viktigaste, utan det som spelar roll är att jag får jobba på en arbetsplats där jag har möjligheten att fortsätta utvecklas och även utveckla både Scandic och hotellet med hjälp av mina styrkor. Jag kommer absolut att fortsätta jobba i en ledarroll, men om det är som hotelldirektör eller i någon annan funktion, det vet jag inte ännu.
Reseindustrins största utmaning?
Den mest påtagliga utmaningen vi har idag är definitivt att det i spåren av pandemin är en utmaning i att rekrytera personal. Det råder en allmän kompetensbrist i vår bransch just nu, men i och med att restriktioner lättas inom kort så kan vi börja prata om en framtidstro igen, det är viktigt. En annan utmaning som branschen står inför är att fortsätta att utmana oss själva att hitta nya innovativa sätt för att både leverera nya typer av gästupplevelser, men även hur vi jobbar rent operativt. Jag tror vi kommer behöva jobba hårdare för att säkra upp affärer och gästen kommer vara mer medveten och kräsen vilket kommer ställa nya och högre krav på hur vi jobbar rent operativt för att säkerställa fortsatt bra effektivitet i arbetet.
Faktaruta
Namn: Jennifer Janmark
Titel: Hospitality Manager, Scandic Continental
Familj: Tre syskon, mamma & pappa
Ålder: 30 år
Bor: Danderyd, norr om Stockholm
Senaste resa: Italien
Favorithotell: The Westin, Langkawi
Favoritfärjebolag: Silja Line
Favoritreseapp: TripAdvisor
Flygbolag som jag åker helst med: SAS
Favoritdestination: New York
Min drömresa: Högst upp på min bucketlist just nu står helikopterskidåkning i Kanada.
Detta vet vi inte om dig: Jag är extremt duktig på att komma ihåg låttexter.
Vem vill du ge ett Wilhelmina Skoghpris*: Scandic. Våra 86 hotell i Sverige har varit öppna under hela pandemin och varje enskild kollega på alla våra hotell har gjort sitt yttersta för att leverera service i världsklass under en lång och ansträngd period. Vi har en otroligt stark medarbetarkultur på Scandic och det gör att vi har lyckats återrekrytera medarbetare till exempel inför sommaren.
*Travel News Wilhelmina Skoghpris delas ut till personer och företag som utmärkt sig i sann Wilhelmina Skoghanda. Det kan vara teknisk innovation, en storslagen byggnad, men det kan också vara ett konsekvent arbete med service och hög kvalitet.
2 kommentarer