Annons:

Premium

”Jag är inte chef, jag är en ledare”

Grattis Tess Mattisson är ny Head of E-commerce & Customer Digital Development på Scandic Hotels Group. Här svarar hon på Travel News på-nytt-jobb enkät som vad hon gör, varför hon fick sitt nya jobb, sina hemliga KPI:er och vad hon gör hela dagarna. Svar hon lyssnar.

Grattis Tess Mattisson, du är ny Head of E-commerce & Customer Digital Development på Scandic Hotels Group. Varför valde de dig?

Den frågan besvaras nog bäst av Scandic, men jag tror att jag har relevant kunskap och erfarenhet inom flertalet områden och kan genom detta bidra till Scandics affärsmål. Jag har till exempel arbetat med digital förändringsledning, lett organisationer på internationell nivå samt drivit koordinerad kommersiell växt för bolag med verksamheter i 12 länder i Europa. Jag tror även att mitt ledarskap, sinne för helhetsaffären och genomföringsämne är egenskaper som är viktiga för, och förenliga med Scandics värdegrund och resa framåt.

Vad gör en Head of E-commerce & Customer Digital Development hela dagarna?

Lyssnar. En av mina viktigaste uppgifter som ny i företaget är att förstå kunden, gästen och Scandic som bolag, för att sedan identifiera hur jag och mitt team kan tillföra värde i alla led och genom detta driva affären framåt.

Ge oss några av dina hemliga KPI:er?

Attention & Value. I dagens digitala landskap handlar mycket av det vi gör om att ”trade for attention” och det är min bestämda övertygelse att alla våra kommersiella initiativ behöver generera värde för kunder och gäster för att vi i vår tur skall förtjäna deras uppmärksamhet, affär och i förlängningen deras lojalitet. Det kräver att vi alltid utvecklar, evaluerar och prioriterar våra aktiviteter ur ett externt perspektiv, och inte ett internt. 

Och din viktigaste?

Nöjd gäst. No doubt. Har vi det, i kombination med nöjda medarbetare så kommer även tillväxt och lönsamhet. 

Hur ofta tittar på Tripadvisor?

Som privatperson, sällan. I min yrkesroll, ofta. Data och feedback vi kan hämta från TripAdvisor, i kombination med många andra digital plattformar hjälper oss att identifiera både utmaningar och möjligheter och detta är en del av fundamentet i en gästfokuserad och insiktsdriven organisation.

Hur lång är din to-do-lista och vad står överst?

Den blir längre för varje ny dag, men överst står alltid: Prioritera.

Från Choice Hotels International som Senior Director, Sales & Marketing, alltså finns det några likheter mellan Petter Stordalen och Jens Mathiesen?

Choice Hotels International är det amerikanska börsbolaget där jag senast kommer ifrån och inte Nordic Choice, så jag kan tyvärr inte göra den jämförelsen.


Vad lärde dig på Choice som Scandic kan ha nytta av?

Förhoppningsvis summan av de senaste sex åren, både framgångar och lärdomar. Om jag skall lyfta fram någonting som jag tror kommer till nytta i min roll på Scandic så skulle det nog vara min erfarenhet att leda digitalt- och kommersiellt förändringsarbete i flertalet länder och kulturer samt att bygga gästfokuserade och insiktsdriva team.  

Vad lärde du dig i London?

Att se mig om en extra gång innan jag går över gatan då bilarna kommer från ”fel” håll? Skämt åsido, det viktigast jag tar med mig hem är erfarenheten av att arbeta i en internationell och mångkulturell storstad. Energin, affärsdrivet och tempot i den staden är något jag redan saknar, men jag trivs samtidigt väldigt bra här hemma i Stockholm

Din bästa egenskaper som chef?

Att jag inte är chef, jag är en ledare. För mig är det en väsentlig skillnad och kanske det jag brinner för mest – att leda medarbetare och team att överträffa sig själva och våra gemensamma affärsmål

Och vad kan du bli ännu bättre på?

Att slarva lite då och då. Är rätt bra på att uppmana andra till att vara okej med att ibland är lagom och göra sitt bästa är gott nog, men lever tyvärr inte riktigt som jag lär.

Berätta om läget just nu i reseindustrin i Sverige?

Det är ingen hemlighet att hela industrin har gått igenom vad som kan vara en av de största kriserna i modern tid. Det är dock min fulla övertygelse att branschen kommer att återhämta sig, och att det finns ett uppdämt behov av att resa, mötas och att vi även framgent vill skaka hand för att sluta ett avtal. Återhämtningen kommer på sikt, men vi måste respektera att världen fortfarande befinner oss i en pandemi. 

Vad skulle få dig att byta arbetsgivare?

När jag inte längre känner att jag kan bidra till företagets affärsmål, eller när jag inte längre älskar det jag gör. Men just nu har jag ett oerhört spännande jobb i ett bolag som har framtiden framför sig.

Reseindustrins största utmaning?

Branschen står inför ett paradigmskifte och ett väldigt spännande sådant. Företag har tvingats till att se över invanda beteenden, ifrågasätta valda sanningar och etablerade affärsmodeller och kanske framför allt, insett att man inte längre kan bygga framtidens strategier baserad på gårdagens verklighet. För mig personligen är det just denna utmaning som är branschens stora möjlighet! De beteendeförändringar som vi ser i samhället skyndar på digitaliseringen av vår affär och jag ser med spänning fram emot att se hur långt vi kan driva detta tillsammans med våra medarbetare, kunder och gäster.

Faktaruta

Namn: Tess Mattisson

Titel: Head of E-commerce & Customer Digital Development

Familj: Ja

Bor: Stockholm 

Senaste resa: Marbella

Favorithotell: Omöjligt att svara på, listan är lång och spretig

Favoritfärjebolag: Seabourn Cruise Line

Favoritreseapp: Uber. 

Flygbolag som jag åker helst med: SAS i Norden, annars Singapore Airlines 

Favoritdestination: New York 

Min drömresa: Rundresa: Inkaleden – Buenos Aires – Mendoza – Montevideo

Detta vet vi inte om dig: Massor