Annons:

”Alla medarbetare är säljare”

Karin Lundman är ny distriksdirektör på Scandic Norr och chef över 14 hotell norr om Dalälven. Här berättar Karin hur hon går ronden på "sina" hotell, att affärssegmentet är relativt stabilt i Norrland och att hon har skakat hand med George W Bush.

Vad gör dig till en bra chef?

Jag har en tydlig kommunikation på vilka förväntningar jag har och vilka mål vi ska jobba mot. Jag drivs av att se medarbetare växa och växer gör de genom att bli inkluderade och genom att få mandat. Jag är inte rädd för att ställa krav, ofta förknippar vi krav med något dåligt fast det är precis tvärtom vi mår bra av tydliga förväntningar.

Är du chef över en säljorganisation eller en driftsorganisation?

Både och. Alla medarbetare är säljare och samtidigt  måste vi säkerställa att driften fungerar så att vi har en schysst produkt att sälja.

Scandics största utmaning i Sverige?

Det är ingen hemlighet att kompetensförsörjningen är en utmaning för hela branschen. Vi behöver få ut budskapet om vilken fantastisk bransch besöksnäringen är och vilka möjligheter som finns att växa i branschen.  Vi har massor med goda initiativ på Scandic som alla bygger på möjligheten att växa i företaget. Det måste vi få ut för att attrahera fler till vår bransch.

Högre vinst eller tillväxt?

Vinst är en förutsättning för att kunna växa.  Vi investerar som aldrig förr just nu på Scandic med att renovera befintliga hotell och utveckla nya. Vi har dubblat vår omsättning de senaste fem åren. Det är en fantastisk och viktig resa och den vill vi fortsätta på.

Du är chef över 14 hotell. Hur ofta kommer de anställda i receptionen träffa dig?

Mitt ledarskap bygger mycket på att ”gå ronden” och småprata med medarbetare, det är bland det bästa jag vet, det är ett fantastiskt tillfälle att fånga upp eventuella frågetecken och känna av nuläget. Det kommer ju inte vara lika enkelt i denna roll. Norrland är ju ytmässigt det största distriktet med närmare 60 procent av Sveriges yta. I dagens samhälle har vi möjligheter som underlättar kommunikationen betydligt utan att det kräver ett fysiskt möte. Men fysiska möten är fortfarande de viktigaste så jag skall göra vad jag kan för att vara synlig och närvarande.

Två av tre kunder på Scandic är affärsresenärer. Är det en bra fördelning?

Ja, våra affärsresenärer har givit oss en bra stabilitet i vår verksamhet och vi har varit mycket glada över våra många och långa relationer med våra företagskunder. Nu ser vi att även fritidsresandet ökar vilket ger oss en möjlighet att fylla hotellen även under de dagar då det är färre affärsresenärer. En god mix av gäster är alltid bra och vi vill finnas till för så många människor vi kan. Oavsett vilka de är, var de kommer ifrån eller vart de är på väg.

Affärsresandet är den ekonomiska motorn i reseindustrin. Hur ser du på det ansvaret?

Se ovan.

Men det stora tillväxten finns inom leisure. Är det ett problem? 

Det är mycket positivt att besöksnäringen växer och vi ser att fritidsresandet ökar både till och inom Sverige. Det öppnar upp för nya möjligheter och vi jobbar hela tiden för att attrahera nya generationer av gäster. Exempelvis ser vi att den internationella marknaden växer dubbelt så mycket som den nordiska och här finns det affärer att hämta för Norrland som sitter på enorma tillgångar inom naturturismen som stadigt växer.

Affärsresandet ligger ganska still med nästan ingen tillväxt. Kommer det ändras inom de närmaste åren?

För närvarande ser vi att affärssegmentet är relativt stabilt i Norrland, men den största tillväxten kommer att vi se ifrån fritidsresenärer. Redan nu har vi exempelvis sett en ökning av gäster som valt att resa lokalt inom Sverige.

Vad är det första du ser när du kommer in på ett hotell?

Bemötandet! Det är den absolut viktigaste grunden för en trevlig vistelse. Jag har bott på hotell där interiören har varit fantastisk men det har saknats värme och värdskap som då dragit ner upplevelsen och likväl omvänt där produkten varit mindre bra men värdskapet har lyft upplevelsen till något enastående.

Vad kan du om service? Vad har du för erfarenhet från arbete ute i linjen?

Jag började mitt yrkesliv i hotellbranschen med en trainee-utbildning. Under 1 år fick vi som gick utbildningen arbeta inom frukost och städ och varva med praktik på de övriga avdelningarna inom hotell. Det var en fantastiskt bra grund för att få prova på arbetet samt lära sig. Under hela mitt yrkesliv har jag arbetat med service. Jag har många år från handels och några år inom IT-branschen men trots att jag har provat olika yrken och branscher så har ledarskap och service alltid varit mina huvudsakliga arbetsuppgifter.

Hur börjar du din arbetsdag? 

Omvärldsanalys, jag börjar alltid dagen med att hämta in de senaste nyheterna. Om jag inte har något frukostmöte så lägger jag tid på att gå en runda och stämma av med mitt team och gäster.

Din viktigaste KPI?

Medarbetarindex. Om medarbetarna mår bra och känner motivation då kommer alla andra kpi:er på köpet. ” You don’t build a  business – you build people – and then people build the business”.

Vad skulle få dig att byta arbetsgivare?

Inget´, Scandic är en fantastisk arbetsgivare där jag trivs oerhört bra.

Men om jag tänker utanför min situation idag så är dåligt ledarskap något som skulle få mig att byta eller om jag inte sympatiserar med företagets värdegrund.

Besöksnäringens största utmaning?

Kompetensförsörjning. Besöksnäringen är Sveriges snabbast växande basnäring, vi sysselsätter över 200 000, vi skapar över 8000 nya jobb varje år. Våra verksamheter är ofta igång 24/7 och det är resurskrävande. Vi har idag svårt att hitta kompetens. Förutom det så måste det bli lättare för oss att bedriva vår verksamhet i form av färre och enklare regler, det måste vara lätt att anställa och vi måste ha möjligheten att  ge fler chansen till jobb till exempel genom att bevara visstidsanställningar och sänka skatterna på att ha anställda.

Namn: Karin Lundman

Titel:  Distriksdirektör Scandic Norr

Familj:  Dottern Elsa och Särbon Magnus

Ålder: 43 år

Bor: I en fantastisk liten bruksort utanför Gävle alldeles intill Storsjön – Forsbacka

Senaste resa: Barcelona

Favorithotell: Scandic grand central

Favoritreseapp: Tripadvisor

Flygbolag som jag åker helst med: Qatar airways

Favoritdestination:  Sydafrika

Min drömresa: En lång bilsemester runt om i Italien

Detta vet vi inte om dig: Jag är född och uppvuxen i Pretoria, Syd-Afrika. En annan roligt anekdot är att jag har skakat hand med George W Bush.

En kommentar

  1. Charlie: Alla medarbetare är säljare och samtidigt måste vi säkerställa att driften fungerar så att vi har en schysst produkt att sälja. Så var det när jag jobbade på SAS på 70 -talet - inget nytt! - Lycka till!