Annons:

Varken SAS eller Norwegian ser minskad efterfrågan

Norwegian aviserar mer direkt att det kan bli prissänkningar: – För att vi ska kunna fortsätta sälja biljetter till låga priser kommer vi behöva sänka priset på ett antal flyglinjer. Det blir en kostnad för flygbolagen. Resenärerna har vant sig vid att flyga billigt och kommer förvänta sig att fortsätta kunna göra det, säger kommunikationschefen Charlotte Holmbergh Jacobsson, till Expressen.

SAS och Norwegian anser att satsningar på mer biobränsle är bättre för miljön än en flygskatt.

SAS har bakat in flygskatten för resor efter 1 april i biljettpriset redan sedan årsskiftet.

2 kommentarer

  1. MEA: En fundering när det gäller ovanstående information att skatten till länder utanför EU, kortare sträcka än 600 mil, får en skatt på 250 kr. Till S:t Peterburg i Ryssland stämmer siffran men för t ex Kiev i Ukraina och Istanbul i Turkiet ( bägge utanför EU och med längre avstånd än till S:t Petersburg) är skatten 60 kr enligt Skatteverket. Någon som vet varför??
  2. Nilsson: Syftet med flygskatten är att flygets klimatpåverkan ska minska. Då bör ju rimligen skattesatsen spegla den miljömässiga belastningen, alltså i detta fall flygavståndet. Nu valde man att beskatta resandet till samtliga länder inom EU/EES samt även för andra länder som helt ligger i Europa med 60 kr. Det innebär att skatten från Stockholm till St Petersburg (ca 70 mil) är 250 kr medan skatten från ex Luleå till Gran Canaria (ca 490 mil) är 60 kr. Då uppstår det ett logiskt problem med benämningen miljöskatt. När det gällde skattsatsen för resor till Turkiet hade det kanske blivit ”knepigt” att ta ut 250 kr när skatten till Cypern, som bekant ligger längre söderut, är 60 kr.