Annons:

van der Werff: ”Vad vi gjort mot passagerare är inte bra”

SAS vd Anko van der Werff beskriver sommarens strejkkaos som en ”total besvikelse” i en intervju med Göteborgs-Posten. – Vad vi gjort mot en massa passagerare är absolut inte bra. Jag ber verkligen om ursäkt för det.

Han säger också att rekonstruktionen i USA går bra och att en aspekt av omställningen bolaget genomgår handlar om att köpa rätt sorts flygplan.

Den starka dollarn drabbar SAS hårt eftersom flygbolaget betalar sin bränsle i valutan och står inte i en finansiell position att ”säkra bränslepriset”. Det säger vd Anko van der Werff till SR Ekot.

– Det är verkligen inte goda nyheter, säger han men tillägger att en ljusglimt är än så länge den ihållande efterfrågan.

2 kommentarer

  1. Emil: ”Rätt sorts flygplan”. De enda flygplan ni möjligtvis behöver är ett för kort/mellandistans (A321neo) och ett för långdistans (A350-1000). Enkelt.
  2. Mats: "Vad vi gjort mot passagerare" är fel tempus. "Vad vi gör mot passagerare" är ett mer korrekt uttryck. En eftermiddagsflight med SAS från ARN till PMI den 1 oktober är överbokad. Då lyfter man av en resenär där biljetten bokades 18 maj till en tidig morgonavgång från ARN. Problemet är att denne resenär startar sin resa från Luleå till ARN med SAS samma morgon och därför inte hinner till flighten hen är ombokad till. När detta påtalas ger bara SAS svaret att man inte kan boka tillbaka resenären till den ursprungliga flighten eftersom den är överbokad......hävdar "involentary reebooked by airline" men utsikterna att få hjälp av SAS torde vara minimala.