KO kan ta till flera rättsliga åtgärder mot SAS. Det kan bland annat bli tal om ett föreläggande där SAS kan förbjudas att använda viss marknadsföring eller vissa avtalsvillkor, eller ett informationsföreläggande där företaget tvingas att lämna viktig information i sin marknadsföring.
Det finns även en möjlighet att dra SAS inför domstol om KO bedömer att ärendet inte är av enklare natur. Myndigheten kan även välja att avskriva utredningen om det har skett en önskvärd dialog med företaget.
Våra nordiska grannländer har kommit längre i sina krav på att SAS ska betala tillbaka pengarna, skriver Di.
I Norge har landets luftfartsmyndighet krävt att bolaget ska återbetala kunder innan utgången av november för att slippa böter. Bötesbeloppet kommer att uppgå till 1 miljon norska kronor per månad fram tills dess att bolaget har betalat ut alla ersättningar.
I början av oktober gav dessutom den danska transportmyndigheten tolv flygbolag, däribland SAS, en tidsfrist att krav som inkommit före den 1 oktober måste betalas ut senast den 15 november. Om bolagen inte lever upp till det kan företagen komma att stämmas.
SAS har i nuläget återbetalat 1,3 miljoner kunder och hanterar över 5.000 ärenden per dag, men fortfarande väntar hundratusentals på att få pengarna tillbaka för uteblivna resor.
En kommentar