Marcus Dahlsten vill se ett stöd liknande det som finns i Danmark och Norge. Om bolagens omsättning dyker med 30-40 procent ska staten betala ut pengar, i första hand till fasta kostnader och leasing. Han vill också se ett permitterings stöd som täcker hela arbetstiden, inte som i dag upp till 60 procent.
Ytterligare ett problem för de krisande transportföretagen är att statens utlovade krediter ännu inte har kommit bolagen till del på grund av lång handläggning.
– Det är oerhört viktigt att pengar kommer snabbt om inte fler företag ska tvingas varsla. Regeringen är för långsam.
Varför tar det så lång tid att få fram förslag?
– Kontantstöd till företag anses vara en styggelse på finansdepartementet. Man vill inte ge pengar till bolag. Men i februari fanns inga strukturella fel i svenskt näringsliv. Detta är att jämföra med ett krigsutbrott, precis som nationalekonomen John Hassler säger.
Enligt Marcus Dahlsten lägger norska och danska regeringarna 1,5 procent av sin BNP i direkta stöd till näringslivet. I Sverige är samma siffra, 0,1 procent av BNP.
– Det enda direkta stödet hitintills är hyresbidraget som villkoras av att fastighetsägarna också ska vara med. Det andra är sänkning av avgifter och krediter.