Att direktlinjen mellan Stockholm och Los Angeles flyttas till Köpenhamn sätter fingret på problemet med den svenska flygskatten liksom med avsaknaden av en tydlig strategi från regeringen avseende Arlanda.
– Regeringen måste ta nyheten på allvar och agera för att på riktigt förbättra flygets förutsättningar. Nu när konkurrensen hårdnar och dessutom konjunkturen mattas av behövs krafttag för att främja jobb och företagande, säger Andreas Hatzigeorgiou.
På regeringens webbplats står att läsa att ”Arlanda måste utvecklas för att klara den hårdnande konkurrensen med de stora navflygplatserna i grannländerna.” I IATA:s (International Air Transport Association) senaste prognos förutspås att flygbehovet i Sverige väntas öka med 38 procent kommande 20 år.
Därför menar Stockholms Handelskammare att Sverige och Stockholm behöver ett konstruktivt samtal, fritt från symbolpolitik, om flygets framtida roll och hur en utveckling av Arlanda kan bidra i hållbarhetsarbetet.
– Det behövs en ordentlig och konstruktiv diskussion för hur Arlanda ska kunna få fler strategiska direktlinjer, klara framtidens kapacitetsbehov och samtidigt bli en viktig spelare som driver på flygbranschens hållbarhetsarbete. Att svenskar mellanlandar i närområdet för att resa vidare ut i världen gynnar varken klimatet eller våra affärsförbindelser, säger Andreas Hatzigeorgiou.
Elizabeth Axtelius, chef för Swedavias rekrytering av nya flygbolag, säger att Sverige nu får en väldigt dålig tillgänglighet till USA.
– Det går inte att ha det så här och nu måste vi få någon konkurrent att gå in. Vi hoppas både på Norwegian och något amerikanskt bolag, säger Axtelius.
– Vi ser att det finns en stor efterfrågan på den danska marknaden och ett stort upptagningsområde i Öresundsområdet, säger Freja Annamatz, presschef för SAS Sverige.
TT har sökt Swedavia som dock endast ger en skriftlig kommentar.
”Vi respekterar men beklagar SAS beslut att flytta linjen till Los Angeles från Arlanda till Köpenhamn. Sverige är beroende av bra tillgänglighet i form av direktlinjer till exempel till USA, men just nu är marknaden i Sverige påverkad av bland annat diskussionen om flygskam, konjunkturoro och en svag valutakurs samt flygskatt”, skriver Charlotte Ljunggren, direktör för marknad och kommersiell utveckling, i ett mejl.
2 kommentarer