Annons:

SAS varumärke har kraschat efter strejken

En mätning från Yougov visar att flygbolagets varumärke har fått sig en ordentlig törn av strejken, skriver branschtidningen Resumé.

Innan strejken hade SAS det klart starkaste varumärket av de flygbolag som Yougov redovisar, men har efter krisen fallit. Just nu har bolaget nästan samma varumärkesstyrka som Lufthansa och Norwegian. Sedan 25 april har SAS tappat nio punkter i varumärkets övergripande indexvärde, vilket översätts till deras ”brand health”-mått.

– Den främsta orsaken till att SAS övergripande indexvärde har försvagats sedan 25 april beror på att de upplevs erbjuda lägre kvalitet, färre skulle rekommendera dem och att svenskarna i allmänhet har sämre intryck av bolaget. Att SAS erbjuder bra värde för pengarna och antagandet att SAS har nöjda kunder ligger relativt oförändrat jämfört med innan strejken, säger Oscar Danielson, analytiker på Yougov, till Resumé.

Han säger att Yougov ofta ser i sina mätningar hur det övergripande indexvärdet följer varumärkets buzz-värde, vilket även är fallet med SAS innan och efter strejken. På cirka två veckor har SAS tappat 42 punkter i buzz score. Det motsvarar skillnaden i andelen som har hört eller sett något positivt eller negativt om SAS-varumärket i till exempel media, genom reklam eller samtal med familj, vänner eller andra under de senaste två veckorna.

– Eftersom fallet är så stort under kort tid kan vi nog förvänta oss att SAS övergripande indexvärde kommer fortsätta att falla, säger Oscar Danielson.

Om man jämför SAS buzz-värde med deras word of mouth-värde syns att de två måtten i normala fall ligger på samma nivåer. När strejken började syns det däremot hur word of mouth ökar markant samtidigt som buzz-värde faller.

– Det säger att det finns en stor andel av svenskarna som pratar illa om varumärket, fortsätter Oscar Danielson.

11 kommentarer

  1. Jessica: Jag jobbar som flygvärdinna på sas och när jag jobbade dagen efter strejken så kom alla ombord och log och sa att de var så glada att vi flög igen och de var glada att vara tillbaka hos oss. Och vi var glada att ha de ombord igen. Jag tror att våra kloka passagerare förstår att vi kämpar för ngt mkt större och branschens framtid med skandinaviska arbetsplatser. Det är det vårt varumärke står för, Skandinavien. Tyvärr har andra flygbolag tvingat sas till tråkiga åtgärder. Låt oss hoppas att inte denna tråkiga framtid även går till andra branscher.
  2. Lisa Nilsson: Jessica, jag tycker inte att du ska uttala dig offentligt om varumärke och annat som SAS anställd. Jag är också SAS anställd och använder inte sociala medier för att uttrycka mina åsikter om branschen och annat.
  3. Sakta ibacken: Nej precis. Att uttala sig offentligt och försöka föra alla anställdas talan (genom använda VI) e nog inge vidare bra. Alla på SAS är inte av samma åsikter som de som förs fram här.
  4. Thomas: Sverige är bara stort i Sverige, medialt här är av betydelse musen som röt, oroa er inte på SAS varumärket är starkt över världen, bra att Ni är igång igen.
  5. Robert: Tycker det var mycket bra skrivet Jessica! Jag flyger alltid SAS och är mycket nöjd. Så glad ni är igång igen. Tyvärr har flygbolag som Norwegian gjort att SAS fått hörd konkurrens. Skulle själv aldrig flyga med dessa lågprisbolag. SAS är SAS = bäst!!
  6. Robert: Bra skrivet Thomas!
  7. Tomas: Jessica, många av era kunder däribland jag arbetar inom den nordiska exportindustrin. Konkurrens är från andra länder inklusive låglöneländer är något som vi lever med dagligen och kommer att göra framöver om vi inte bygger upp protektionism och nationalism. Jag föredrar att vara konkurrensutsatt då det håller vaken och gör att man levererar en produkt som kunden vill köpa. Klarar Manninen det bör man fundera på sitt yrkesval. Ni skriver att Norwegian är ett problem, ska vi även förbjuda andra bolag att landa i Norden som har lägre löner än vad man har på SAS? Thai Airways, Singapore airlines osv?
  8. Sifo: Jag förstår inte ens hur undersökningar från Yougov tillåts publiceras som nyhetsvärde. Det speglar enbart åsikter från Yougovs användare.
  9. Anonym: Amalia A. SAS är stark varumärke både i Sverige och i Europa... Vi ska stödja SAS , bra jobbat och så skönt att Ni är tillbaka!
  10. Amalia A: SAS är stark varumärke både i Sverige och i Europa... Vi ska stödja SAS , bra jobbat och så skönt att Ni är tillbaka!
  11. Evelina Rumpe: Så modiga alla är, när man sitter vid tangentbordet och skriver.... Den nya världen där tangenpiraterna visar sig i ljuset.