Innan strejken hade SAS det klart starkaste varumärket av de flygbolag som Yougov redovisar, men har efter krisen fallit. Just nu har bolaget nästan samma varumärkesstyrka som Lufthansa och Norwegian. Sedan 25 april har SAS tappat nio punkter i varumärkets övergripande indexvärde, vilket översätts till deras ”brand health”-mått.
– Den främsta orsaken till att SAS övergripande indexvärde har försvagats sedan 25 april beror på att de upplevs erbjuda lägre kvalitet, färre skulle rekommendera dem och att svenskarna i allmänhet har sämre intryck av bolaget. Att SAS erbjuder bra värde för pengarna och antagandet att SAS har nöjda kunder ligger relativt oförändrat jämfört med innan strejken, säger Oscar Danielson, analytiker på Yougov, till Resumé.
Han säger att Yougov ofta ser i sina mätningar hur det övergripande indexvärdet följer varumärkets buzz-värde, vilket även är fallet med SAS innan och efter strejken. På cirka två veckor har SAS tappat 42 punkter i buzz score. Det motsvarar skillnaden i andelen som har hört eller sett något positivt eller negativt om SAS-varumärket i till exempel media, genom reklam eller samtal med familj, vänner eller andra under de senaste två veckorna.
– Eftersom fallet är så stort under kort tid kan vi nog förvänta oss att SAS övergripande indexvärde kommer fortsätta att falla, säger Oscar Danielson.
Om man jämför SAS buzz-värde med deras word of mouth-värde syns att de två måtten i normala fall ligger på samma nivåer. När strejken började syns det däremot hur word of mouth ökar markant samtidigt som buzz-värde faller.
– Det säger att det finns en stor andel av svenskarna som pratar illa om varumärket, fortsätter Oscar Danielson.
11 kommentarer