Annons:

SAS måste ta in nytt kapital – 2,6 miljarder i förlust

SAS presenterar en ny omvandlingsplan – ska ta in nytt kapital och kapa kostnaderna med 7,5 miljarder kronor: "Mer än någonsin i behov av en omstart", skriver bolaget.

SAS måste stärka sin balansräkning genom att minska skulderna och ta in nytt kapital.

Detta skriver man i ett pressmeddelande:

Pandemin har påverkat SAS i grunden – från nedstängningar och reserestriktioner
till förändringar i människors resmönster. Utan radikal förändring kommer detta
snabbt att uttömma SAS likvida medel. SAS kommer därför proaktivt genomföra en
fullständig omvandling av sin verksamhet, inklusive nätverk, flotta,
kollektivavtal och andra kostnadsstrukturer, genom en bred och omfattande
omvandlingsplan. I planen ingår att dra nytta av SAS varumärke, uppnå
konkurrenskraftiga enhetskostnader, justera storleken på flottan (inklusive
omfokusering av långdistansflottan) samt att bygga en hållbar framtid. SAS
FORWARD är en omfattande plan för omvandling av verksamhet och finanser,
utformad för att ge SAS en stabil finansiell grund att stå på.

Viktiga delar i planen är:

· Sänka de årliga kostnaderna med 7,5 miljarder SEK – SAS kommer att vidta
kraftfulla åtgärder för att fortsätta sänka kostnaderna med en betydligt mer
omfattande fördelning av kostnadsbördan mellan alla större intressentgrupper och
fordringsägare.
· Omvandling av flotta, nätverk och produktutbud – SAS antar en ny
nätverksprincip och justerar sin flotta och sitt produkterbjudande för att
positionera SAS inför framtiden och förbättra kundupplevelsen.
· Digital omvandling – SAS kommer att genomgå en större digital omvandling som
ska ge en ännu bättre kundupplevelse och samtidigt ekonomiska fördelar.
· Positionera SAS som ledaren inom hållbart flygande – SAS investerar i
moderna bränsleeffektiva flygplan, hållbart flygbränsle, ny teknik samt hållbara
produkter och tjänster med incitament för ett förändrat kundbeteende.
· Stärka den operativa plattformen – SAS ska öka flexibiliteten och
effektiviteten och underlätta anpassning till en förändrad efterfrågan och
konkurrens.
· Stärka SAS balansräkning genom att minska skulderna och ta in nytt kapital –
De årliga kostnadsbesparingarna på 7,5 miljarder SEK inom SAS FORWARD-planen
banar väg för en förstärkning av SAS balansräkning och stärker SAS likviditet
kraftigt, för att göra det möjligt för SAS att fortsätta investera i nätverk,
medarbetare och bränsleeffektiva flygplan.

Planens framgång och förmågan att attrahera potentiellt nytt kapital är beroende
av att SAS fullt ut lyckas genomföra planen för kostnadssänkningar om 7,5
miljarder SEK, vilket i sin tur är beroende av att SAS intressenter deltar fullt
ut.

För att kunna uppnå de fullständiga målen med planen SAS FORWARD har SAS
begagnat sig av tjänster från Seabury Securities LLC och Skandinaviska Enskilda
Banken AB som finansiella rådgivare samt Weil Gotshal Manges LLP samt Mannheimer
Swartling Advokatbyrå AB som juridiska rådgivare.

Vi kommer att tillhandahålla en uppdatering om framstegen med SAS FORWARD i
april.

SAS ska påbörja en ny resa. SAS FORWARD kommer att säkra långsiktig
konkurrenskraft och finansiell styrka.

Första kvartalet för räkenskapsåret 2021/2022

NOVEMBER 2021-JANUARI 2022

· Intäkter: 5 545 (2 282) MSEK
· Resultat före skatt (EBT): -2 597 (-1 915) MSEK
· Resultat före skatt och jämförelsestörande poster: -2 621 (-1 927) MSEK
· Periodens resultat: -2 442 (-2 033) MSEK
· Resultat per aktie: -0,34 (-0,28) SEK

3 kommentarer

  1. Anko van der forward: Alltså det här händer väl varje år i princip? Är detta nytt? SAS är som melodifestivalen. Samma uppståndelse varje år men det presenteras som aktuella nyheter. Alla vet egentligen att det har gått utför sedan 1986.
  2. Thomas Larsson: "Intressenter ska delta fullt ut" innebär det att skulder ska bytas mot aktier? Hela strukturen med 38 fack ständigt återkommande strejker i CPH. Piloter stämmer den som ger dem lön, en ledning som kostar 0.2 miljard etc etc Nej det här verkar vara slutet för bolaget, undra om inte de som nu etablerat sig på ARN har räknat in att SAS går under. Danskarna kan ta över spillrorna
  3. Peter T: ”SAS ska påbörja en ny resa” Har vi hört den förut? SAS ledning har i decennier blundat för förändringar i människors resmönster och istället agerat som om vi fortfarande levde på 1980-talet. Hur smärtsamt det än kan vara, så gick ”The Businessman's Airline” i graven för länge sedan. Vi har sett andra ”National carriers” falla, Swissair, Alitalia m.fl. Vill inte än en gång se att skattebetalarna går in och räddar ett bolag som under decennier inte velat eller kunnat tänka om. Dags att sätta punkt!