”Norwegian vinster kommer då SAS i slutet av september sa att de förväntade sig att affärsreseåterhämtningen skulle ”plana ut” till cirka 80 procent av 2019 års nivåer”
Norwegian intäkter från företagsresor ligger redan över 2019 års nivåer – om än en från en låg basnivå – och fortsätter att växa, sa Norwegians vd Geir Karlsen på presentationen av resultatet tredje kvartalet.
– Vi har sett en ganska drastisk förändring under den senaste månaden där vi definitivt tar marknadsandelar, sa Norwegians vd Geir Karlsen under flygbolagets resultatsamtal på onsdagen.
Även om inte SAS nämndes vid namn, är det enda äldre flygbolaget med en dominerande andel av affärsresorna i Skandinavien.
Lågprisbolagets nya partnerskap med regionala flygbolaget Wideøe hjälper också till att leda företagsresenärer till Norwegians flyg.
– Detta är ett av de mycket höga fokusområdena som vi har framöver, sa Karlsen och tillade att de planerar presentera ett ”produktrelaterat tillkännagivande som ska vara attraktivt för affärsresenärer” före decemberhelgerna, skriver Airline Weekly
”Jag tror att om du tittar på den norska marknaden har du överkapacitet. Det är för många flygplan”
Norwegian hade nästan 22 procents andel av de resande under tredje kvartalet jämfört med SAS 39 procents andel, enligt Diio by Ciriums.
Norwegian vinster kommer då SAS i slutet av september sa att de förväntade sig att affärsreseåterhämtningen skulle ”plana ut” till cirka 80 procent av 2019 års nivåer.
SAS arbetar för att minska kostnaderna och krympa genom sin Chapter 11-omstrukturering i USA, och har gjort vissa framsteg när det gäller avtal och nya flygplansleasingvillkor.
Norska startup-bolaget Flyr sa i början av oktober att man åtminstone skulle halvera sitt vinterschema från planen och avskeda personal för att minska kontantförbrukningen. Schemanedskärningar inkluderade nästan hela dess inrikesflyg i Norge.
– Jag tror att om du tittar på den norska marknaden har du överkapacitet. Det är för många flygplan, sa Karlsen.
Norwegian har också minskat sin kapacitet i vinter med ungefär en fjärdedel från sitt sommarschema. Karlsen sa att bokningarna ser bra ut i oktober och november, och han förväntar sig att de i december kommer att dra fördel av jul- och nyårshelgerna. Utsikterna för det första kvartalet är fortfarande osäkra, med flygbolaget berett att göra ”ändringar” – läs: ställa in flygningar – om det behövs.
Men flygbolaget är övertygat om stark reseefterfrågan nästa sommar. Norwegian Air planerar att trafikera cirka 82 flygplan, inklusive 15 nya leasade Boeing 737-8 som är planerade att levereras 2023, med 274 rutter till försäljning. Karlsen sa att Norwegians schema för sommaren 2023, inklusive ett antal nya rutter, kommer att presenteras inom kort.
För 2023 planerar flygbolaget att flyga med runt 27 procent mer kapacitet än det gör i år.
En åtgärd som Norwegian gör nästa år är att öppna en ny bas i Riga, Lettland. De kommer att basera två flygplan där i ”något slags test” av sin förmåga att lönsamt expandera utanför Skandinavien. Riga är också AirBaltics hemmabas.
– Vi kommer att växa under de kommande åren i linje med efterfrågan. Vi ser Riga som en möjlighet att göra steg utanför Norden, men samtidigt ser vi att Riga faktiskt – och länderna runt omkring – bara är en utökad del av Norden.
Norwegian hade under tredje kvartalet en rörelsemarginal på 15 procent på intäkter på 7,1 miljarder norska kronor. Det gav en nettovinst på 910 miljoner norska kronor. Men höga bränslekostnader och valutatryck förblir de största problemen för Norwegian.