– 13 miljarder räcker i två år med SAS tidigare ”burn rate”
Nu kan SAS-folket bränna den tyska grammatiken och börja putsa upp skolfranskan. Air France är svaga i Norden, som ses som Lufthansas bakgård och dominerat av Star Alliance, och lägger inte in halvannan miljard, till att börja med, för att vara hyggliga mot SAS.
Air France beskriver sitt mål med satsningen så här på sin hemsida;
”Definitive agreements between the members of the Consortium would include specific provisions whereby Air France-KLM’s stake may be increased such that Air France-KLM may become a controlling shareholder, after a minimum of two years.”
Att få kontroll över SAS kan ske genom att Castlelake cashar hem och säljer sin andel till Air France-KLM som då får 51,9 procent.
Men dit är vägen lång. Tre knepiga processer ska klaras av: konkursdomaren i New York ska låta fordringsägarna rösta om dagens lösning, EU-kommissionen ska godkänna affären och till sist måste SAS genomgå en rekonstruktion av det svenska moderbolaget där dagens aktier och merparten av hybridobligationerna makuleras.
Jo, så var det en sak till: SAS kanske skulle börja tjäna pengar innan de nya miljarderna går samma väg som 25 andra gjort de senaste åren. 13 miljarder räcker i två år med SAS tidigare ”burn rate”. Nu behöver det inte bli så illa eftersom Anko van der Werffs stenhårda sparplan på 7,5 miljarder ser ut att hålla.
Det är i vart fall en bra samling ägare som tar över: KLM är SAS-chefens hemmabana, Air France är fransk nationalsymbol, Castlelake är giganter på flygplansfinansiering och har expertisen. Lägg till danskarna inget hellre vill än att ta över SAS och flytta tyngdpunkten till Kastrup.
SAS får industriella ägare och slipper sitta obekvämt i knät på riskkapitalister som bara vill bli av med aktierna så snart de stigit tillräckligt.
Anko van der Werff såg betydligt gladare ut i dag än när han presenterades för bara två år sedan. Han har på kort tid gjort vad få nog trodde han skulle klara och är halvvägs uppe ur skuldträsket.
Men dagens affär löser inte problemet med SAS hopplösa affärsmodell, även om SAS-chefen sagt att den ska ändras. Decennier av fjäsk för poängplockande affärsresenärer och förakt för vanligt folk med egen plånbok sitter i väggarna och tar tid att vädra ut.