Att SAS planerar miljardbesparingar väcker oro bland de anställda, som ser lägre löner framför sig när den skandinaviska flygbolaget ska ta upp konkurrensen med gamla och nya konkurrenter. Men det handlar om bolagets överlevnad, förklarade Anko van der Werff förra veckan.
Men i SAS-facken anses krisförklaringen snarare vara en krigsförklaring och ett sätta att sätta lönepress på piloter och andra anställda.
– Vi är här för att saker nu är så pressade i SAS att det går snett på alla möjliga områden. Det är neddragningar i villkor och folk. Vi upplever situationen som mycket orättfärdig och oanständig. Jag tycker inte ledningen kan agera på det här sättet, sa Lars Christensen, pilot i SAS och styrelseledamot i Dansk pilotförening till tidningen Berlingske vid protesten utanför Christiansborg.
– De senaste fem åren har vi mer eller mindre förhandlat med pistolen mot tinningen, fortsätter han.
De danska SAS-facken har nu i ett brev till Danmarks statsminister Mette Frederiksen (S) vädjat att hon som företrädare för storägaren danska staten ska gripa in.
Facket fruktar att de som fick gå eller permitterades under pandemin inte kommer att återanställas när flygtrafiken ökar, utan att man tar in personal utifrån till lägre löner.
På det svarar SAS:
– Affärsresenärerna kommer inte tillbaka i samma utsträckning som före corona. Kunderna har andra behov, och då måste också SAS ändra sig, säger koncerndirektören Simon Pauck Hansen.
SAS ska i mycket högre grad än tidigare sikta in sig på fritidsresenärerna, och möta konkurrensen från bolag som Ryanair och Wizz Air.
– Vi kommer inte att komma ned på deras nivå. Men vi ska vara lika duktiga som Norwegian på kostnadssidan, och det betyder att vi ska ligga under den nivå vi hade före pandemin. Alla medarbetare kommer att få bidra till de nödvändiga förändringarna, fortsätter han.
Genomsnittslönen för en SAS-pilot är i dag 112 500 danska kronor (ca 146 000 SEK), och en bra bit ovanför snittlönen innan corona på 100 000 danska kronor. De med längst anställningstid och högst lön var de som blev kvar när SAS sa upp personal.
Sydbanks analyschef Jacob Pedersen har länge följt SAS.
– De står ännu inte i en situation där de tvingas vända på varande femöring. Det finns fortsatt pengar i kassan. Men när man ser på vad som händer på marknaden är det helt uppenbart att det är några bolag som vinner marknadsandelar för att de är mer produktiva och har billigare avtal. Och SAS är på inget sätt i framkant, säger han till Berlingske.
Men att jämföra SAS läge med Norwegians är bara nys, menar han.
– Det är överhuvudtaget inte realistiskt. SAS är ett helt annat bolag. Det är ett närtverksbolag, som flyger in passagerare till Köpenhamn och fraktar dem vidare ut i världen. Samtidigt är SAS med i nätverket Star Alliance och ska fungera ihop med andra bolag. Med det följer en komplexitet som gör att det blir dyrare. Norwegian flyger folk från punkt A till punkt B, säger Jacob Pedersen.