Annons:

Piloter demonstrerade mot SAS: ”Övergrepp på svenska modellen”

Ett hundratal SAS-piloter demonstrerade på onsdagen utanför flygbolagets huvudkontor i Solna då de anser att de manövrerats bort ifrån återanställningsrätten, rapporterar DN.

Piloterna menar att de varslades under förespeglingen att de skulle få tillbaka jobben efter pandemin, men att SAS i stället valt att hyra in personal via lågkostnadsdotterbolag.

– De har sagt att vi ska ha återanställningsrätt, och nu använder de juridiska finter för att runda alla möjliga slags överenskommelser, säger piloten Anders Eikeland till DN.

Svensk pilotförenings ordförande Martin Lindgren kallar SAS agerande för ett ”övergrepp på den svenska modellen”.

Demonstrationen pågick i närmare två timmar innan bolagets vd Anko Van Der Werff tog sig ner till markplan för att möta den besvikna folkmassan.

– Det var ett lite kortare möte eftersom han hade andra åtaganden, men vi fortsatte med andra ansvariga att diskutera de här frågorna i ett öppet forum med en anda om att man vill fortsätta diskutera saker och ting, säger SAS presschef Freja Annamatz till DN.

Hon menar att modellen med de två dotterbolagen är en nödvändighet för att bolaget ska överleva, precis som den förre vd:n Rickard Gustafson beskrev det när han sjösatte projektet.

– Detta handlar i grunden om att vi behöver ha ett konkurenskraftigt sas. Utan lönsamhet så finns inget SAS, det finns inga arbetsplatser överhuvud taget, säger Freja Annamatz.

Näringsminister Ibrahim Baylan slår ifrån sig kritiken om att regeringen bör agera mot statligt delägda SAS i tvisten med piloterna. I en skriftlig kommentar till DN säger han att det är en fråga för SAS ledning och styrelse att hantera.

”Jag utgår från att företaget följer gällande lagar och regler”, skriver han till DN.

6 kommentarer

  1. Tim: Svenska modellen är heller inte att strejka vart tredje år…
  2. Det Eviga Trädet: Ursäkta Tim men det är precis det det är. Där finns absolut ingen maxgräns. Om arbetsgivare och arbetstagare har en dysfunktionell relation med total avsaknad av tillit är risken för en ordentlig konflikt alltid närvarande vid kollektivavtalsförhandlingen. För att undvika detta är det båda parternas skyldighet att bibehålla en bra relation till varandra, tillsammans lösa knutar och driva företaget framåt. I fallet SAS tycks ledningen sedan flera år tillbaka slutat samarbeta med personalgrupperna och därmed hamnat på kollisionskurs med bl.a. piloterna. Detta har renderat i kostsamma strejker. Att ledningen nu fortsätter med samma strategi förefaller helt vansinnigt. ”Insanity is doing the same thing over and over and expecting different results.” - Albert Einstein
  3. Erik L: SAS såväl idag som historiskt, har ständigt varit involverade i upprepade konflikter utan motstycke på svensk arbetsmarknad. Pilotgruppen har fackligt uppfattat sig stå över de vanliga regelverken, vilket lett till tappad konkurrensförmåga och ständiga behov på tillskott av kapital. Om inte ledningen får driva företaget på samma sätt som konkurrenterna, kommer bolaget att försvinna liksom Italiens ”stolthet”, Alitalia - ett bolag med personal som aldrig blev nöjda. Oroande att svenska politiker ännu en gång anser att SAS bör vara mer generösa mot personalgruppers krav. Ledningens auktoritet urholkas därmed och bolagets framtid ser därmed mörkare ut.
  4. Skrattfest :-): Det här kommer sluta på samma sätt för SAS som när Sabena gick i konkurs Samma dag som konkursen, gick piloterna ut i strejk för högre lön och bättre villkor :-)
  5. Joha H Olsson: Spännande och lite tragiskt på samma gång .. känns som stolta SAS med stolta SAS piloter är på väg utför tillsammans, nostalgin om vad SAS en gång var, numera klumpig och girig organisation med högavlönade på HK men billigt skit i driften. Jobbat många år i bolaget, jäklar vad fint det var, numer efter Covid ett rasande korthus .. förståligt men tragiskt! //Inte bitter men väldigt skeptisk
  6. Drabbad: Om Svenska staten hade hunnit sälja av sina aktier i SAS så hade det nog varit andra tongångar från piloterna. Nu tror de att de kan bete sig hur som helst och bli räddade av staten. Ett krisande företags viktigaste uppgift måste väl ändå vara att vända förlust till vinst, annars är det bara att lägga ner. Dessa strejker från SASpiloterna har kostat researrangörer och privatpersoner mycket pengar och besvär så jag tror inte att de har så mycket sympati från resten av befolkningen, som står för fiolerna med sina skattepengar.