Piloterna menar att de varslades under förespeglingen att de skulle få tillbaka jobben efter pandemin, men att SAS i stället valt att hyra in personal via lågkostnadsdotterbolag.
– De har sagt att vi ska ha återanställningsrätt, och nu använder de juridiska finter för att runda alla möjliga slags överenskommelser, säger piloten Anders Eikeland till DN.
Svensk pilotförenings ordförande Martin Lindgren kallar SAS agerande för ett ”övergrepp på den svenska modellen”.
Demonstrationen pågick i närmare två timmar innan bolagets vd Anko Van Der Werff tog sig ner till markplan för att möta den besvikna folkmassan.
– Det var ett lite kortare möte eftersom han hade andra åtaganden, men vi fortsatte med andra ansvariga att diskutera de här frågorna i ett öppet forum med en anda om att man vill fortsätta diskutera saker och ting, säger SAS presschef Freja Annamatz till DN.
Hon menar att modellen med de två dotterbolagen är en nödvändighet för att bolaget ska överleva, precis som den förre vd:n Rickard Gustafson beskrev det när han sjösatte projektet.
– Detta handlar i grunden om att vi behöver ha ett konkurenskraftigt sas. Utan lönsamhet så finns inget SAS, det finns inga arbetsplatser överhuvud taget, säger Freja Annamatz.
Näringsminister Ibrahim Baylan slår ifrån sig kritiken om att regeringen bör agera mot statligt delägda SAS i tvisten med piloterna. I en skriftlig kommentar till DN säger han att det är en fråga för SAS ledning och styrelse att hantera.
”Jag utgår från att företaget följer gällande lagar och regler”, skriver han till DN.
6 kommentarer