Annons:

Premium

Kris för flera flygbolag – SAS ville ha strejkstopp i tio år

SAS kris är inte unik. Flera stora flygbolag befinner sig i ett akut ekonomiskt läge. Nu ifrågasätts också om det konkursskydd SAS sökt i USA har någon giltighet i Sverige och Danmark. Text: Janne Sundling

”Frågan kommer naturligtvis uppstå om SAS betalar alla möjliga i
Danmark och Skandinavien samtidigt som leasingbolagen ska avskriva
skulder. Det tror jag blir en utmaning för SAS”

SAS problem började inte med pandemin, och de är inte det enda bolaget
med finansiella problem. Flera flygbolag är i en kris som vida överstiger
den efter 11 september 2001.
International Consolidated Airlines, ägarbolaget bakom British Airways,
Aer Lingus och Iberia befinner sig i ett läge där det egna kapitalet är
förbrukat, skriver danska Børsen. Samma kan sägas om Air France-KLM,
som i dag har sin lägsta aktiekurs sedan 1992. En rad andra bolag har en
negativ kursutveckling.


Tyska Lufthansa hade under årets första kvartal ett underskott på en halv
miljard euro. Lufthansa fick under juni ställa in 3 100 flygningar efter
underbemanning och problemen kvarstår under juli.
Lufthansas aktiekurs klarar sig bättre, främst för att Tysklands rikaste
person, Klaus-Michael Kuehne som skapat sin förmögenhet via
sjöfraktbolaget Kuehne+Nagel, nyligen ökat sin ägarandel i bolaget och
blivit största ägare med 15 procent.  
Samtidigt ifrågasätts betydelsen av den chapter 11-ansökan om
konkursskydd som SAS lämnat in till domstolen i New York. Där den kan
få betydelse är i SAS förhandlingsläge mot leasingbolagen.
– Chapter 11-processen handlar om de stora leverantörerna och att de
ska ge oss mera marknadsmässiga villkor. De handlar om leasingbolagen,
men det är flera andra vi överväger att ta in i chapter 11, säger danska
SAS-chefen Simon Pauck Hansen, till Berlingske.
– Sedan i februari har vi försökt prata med leasingbolagen. Men de ser
först ut att reagera när det förstår att det inte finna någon annan väg ut.
Enligt Lars Berg Dueholm, advokat med specialitet i insolvensrätt på
danska Loeven Advokatfirma, kan ett bolag inte välja domstol och sedan
tror att det gäller i de nordiska länderna.
– En chapter 11 har ingen juridisk giltighet i Danmark och jag tror inte
den har det i Sverige heller. I Danmark är det en klar praxis att
kreditorerna inte ska respektera ett beslut i amerikanska domstolar om
de har något till godo i ett skandinaviskt bolag, säger han till Berlingske.
Han säger också att konkursskyddet som SAS sökt handlar om avtalen
med leasingbolagen.
– Frågan kommer naturligtvis uppstå om SAS betalar alla möjliga i
Danmark och Skandinavien samtidigt som leasingbolagen ska avskriva
skulder. Det tror jag blir en utmaning för SAS, säger han.

”Samtidigt ifrågasätts betydelsen av den chapter 11-ansökan om
konkursskydd som SAS lämnat in till domstolen i New York”

I domstolen i New York är det advokatfirman Weil, Gotshal & Manges
LPP som för SAS talan. Enligt norska E24 som var med på gårdagens
förhandling har SAS där redovisat att de i dag har tillgångar på 700
miljoner dollar (6 miljarder SEK).
Norska E24 avslöjar också att SAS pilotföreningar under förhandlingarna
fått ett erbjudande om en tioårig avtalsöverenskommelse – med kravet
att strejkvapnet inte skulle kunna användas under samma tid. Piloterna
ska ha kommit med ett motbud på sex år.
De danska flygmekanikerna som gick ut i sympatistrejk i torsdags möttes
direkt av att SAS tänker göra den tekniska översynen utanför Norden.
Fackförbundet Dansk Meta som organiserar flygmekanikerna har nu
riktat sig till sina fackliga kollegor utomlands.
– Jag har skrivit till de internationella fackföringarna och berättat om
strejken om uppmanat dem att inom gällande regler och lagar inte ta på
sig arbete som ersätter de som de strejkande skulle göra, säger Dansk
Metals förhandlingschef.