Annons:

Premium

Facklig strid i Danmark om SAS framtidsplaner

Piloterna strider med SAS om ett nytt avtal och återanställning av de som avskedades under pandemin. Men i Danmark strider också två pilotfack mot varandra. Och båda tillhör samma centralorganisation, FH, men har helt olika uppfattningar om SAS framtidsplan. Text: Janne Sundling

”Jag anser det oansvarigt att de vill stjälpa SAS ut i fritt fall, för att de är ute efter mina medlemmars jobb”

Dansk pilotförening organiserar bland annat SAS-piloter. De liksom deras norska och danska kollegor har varslat om strejk den 24 juni. Men Flygbranschens personalunion, FPU, organiserar också piloter och tar avstånd från pilotkonflikten.

FPU samlar 400 medlemmar i SAS, bland dem både kabinpersonal och piloter. Sin starkaste ställning har de i SAS lågprisplattformar; SAS Connect och SAS Link.

– Man kan verkligen säga att vårt förhållande är kyligt just nu, säger FPU:s ordförande Thilde Waast till Berlingske.

Pilotföreningarna strejkvarsel handlar om löner och villkor, men också om vilka som ska anställas i dotterbolagen Connect och Link.

De uppsagda piloterna ska få återanställning, kräver pilotföreningarna.

Thilde Waast säger att det formellt inte finns några problem med strejkvarslet, piloterna har inget gällande avtal och därmed inte fredsplikt.

– Det jag höjer ögonbrynen för att de går ut och säger att deras medlemmar ska flyga i Connect och Link. Då handlar det plötsligt inte om piloternas arbetsvillkor. 

– Jag anser det oansvarigt att de vill stjälpa SAS ut i fritt fall, för att de är ute efter mina medlemmars jobb, säger hon.

Kastrup är Danmarks största arbetsplats.

Och blir det strejk kommer inte FPU att gå ut i sympatiåtgärd.

Det har pratats om att de två facken skulle gå samman. FPU har sitt ursprung som fack i charterbolagen Sterling och Conair, men nu också i Norwegian och Connect och Link. Men i dag är de två facken längre ifrån varandra än någonsin.

FPU hör hemma i centralorganisationen FH, som är en dansk motsvarighet till både LO och TCO. Dansk pilotförening gick nyligen in som medlemmar i Dansk Metal, som också hör till FH.

– Det har vi inte tillfrågats om. Men det vore konstigt om vi skulle gå ut i en konflikt som handlar om att de ska ta våra jobb.

Yngre piloter är i högre grad med i FPU, äldre och mer välavlönade i Dansk pilotförening.

– Under coronakrisen kunde man se hur pilotföreningar runt om i Europa kunde kollektivt gå in i avtal om att gå ned i lön eller upp i arbetstid för att undgå uppsägningar. Det lyckades man inte med i SAS. Därför gick många yngre piloter till oss, säger Thilde Waast.

”Och blir det strejk kommer inte FPU att gå ut i sympatiåtgärd”

Berlingske har fått tillgång till de två fackens avtal. En pilot i FPU börjar med en ingångslön på 40 467 danska kronor mot 37 108 i SAS. Därpå sker en lönehöjning årligen, men mer hos SAS. Som kaptener ligger det för båda på 67 000 danska kronor i månadslön, men slutlönen är i traditionella SAS är på 101 830 kronor, men i SAS Connect och Link på 89 955 kronor.

Henrik Thyregod, ordförande för Dansk pilotförening säger till Berlingske att de accepterar en lönesänkning mot att få inflytande över Connect och Link.

– Om SAS vill köra kamikaze är det upp till dem. De har ledningsrätten, men också ledningsplikten. Jag är helt fokuserad på att få det här att fungera. Jag älskar SAS, men det finns gränser, säger han.

1 dansk krona motsvarar i dag 1:43 i svenska.