”Ska vi undvika en konflikt kräver det att vi enas om att de avskedade piloterna får tillbaka jobbet.”
De stora sparplanerna som nu aviseras i SAS ska sättas i verket samtidigt som avtalen med piloterna löper ut. Danska pilotfacket kräver nu att de 550 piloter som sades upp i början av pandemin ska återanställas. De kräver också att SAS ska sluta med att hyra in utländska piloter med sämre villkor och löner i dotterbolaget SAS Connect.
– Ska vi undvika en konflikt kräver det att vi enas om att de avskedade piloterna får tillbaka jobbet. Det är avgörande för mig. Jag kan inte leva med att man hyr in spanska, italienska och ungerska piloter när danska piloter går arbetslösa, säger Henrik Thyregod, ordförande för danska pilotfacket i en intervju med Berlingske.
Han säger att de redan lämnat förslag som innebär större flexibilitet och lönesänkningar med 25 procent.
– Men vi har också tydligt sagt att om vi ska vara med om besparingarna ska vi också vara en del av framtiden. Sker inte det skulle inte jag se fram mot en flygresa i påsk, säger han.
I dag har vi långa arbetsdagar och vi är borta i långa perioder hemifrån.
Ska man tolka det som att en passagerare bör tänka sig för innan man bokar en påskresa med SAS?
– Jag vill helst att du låter bli att ställa frågan. Men jag kan säga att vi vet att det finns 1 000 SAS-piloter vars avtal går ut den 1 april, säger Henrik Thyregod till Berlingske.
– Jag har varit i det här företaget i 31 år. SAS är mitt andra hem och jag ska göra allt jag kan för att rädda SAS. Men det kräver att våra piloter är en del av framtiden, säger han.
Han menar också att besparingarna på senare år betytt att SAS-piloterna är konkurrenskraftiga i förhållande till exempelvis tyska Lufthansa.
– Det är många år sedan det var gyllene tider. I dag har vi långa arbetsdagar och vi är borta i långa perioder hemifrån. Vi är i hög grad konkurrenskraftiga, både nu och efter coronaperioden, säger Henrik Thyregod.