Annons:

Premium

”Apollo tror att SAS kan bli lönsamt och växa och ge bättre service”

Vad vill den amerikanska kapitalfonden Apollo göra med SAS? Jo, SAS ska gå en mycket ljus framtid till mötes efter den amerikanska chapter 11-processen, enligt anonyma källor i fonden som danska Berlingske talar med. Text: Janne Sundling

”Skandinavien är avgörande för SAS framtid”

Apollo har stora förväntningar på utvecklingen av SAS när flygbolaget lämnar den amerikanska konkursprocessen under hösten, enligt källorna.
Den något överraskande spådomen kommer från den amerikanska kapitalfonden Apollo, som blir den framtida storägaren i flygbolaget.
Enligt källor med stor kunskap om Apollos planer räknar den amerikanska fonden med att SAS har en framtid med både vinster och tillväxt.
Det står i skarp kontrast till SAS utveckling de senaste decennierna med strejker, kapitaltillskott och otaliga dåliga konton.
– Apollo tror att SAS kan utvecklas till att bli både lönsamt och växa samtidigt som företaget kan skapa bättre service för kunderna. Apollo har lång erfarenhet från flygbranschen och förväntningen är att SAS har stora möjligheter till tillväxt, både inom och utanför Skandinavien, säger en källa nära Apollo till Berlingske.
Det har varit oklart vad Apollos planer är med SAS. En del har spekulerat i att de ville skapa ett nytt lågprisflygbolag i Skandinavien. Men analysen ska vara att en konstruktion nära nuvarande SAS som är stark nog att klara sig i konkurrensen. Men för att kunna ta ut högre priser än lågprisbolagen krävs bättre service och bättre avgångstider till de bäst placerade flygplatserna.

”Däremot ska det enligt källorna inte finnas några tankar på att flytta huvudkontoret från Stockholm till Danmark”

Apollo kommer att bli den största aktieägaren i SAS efter en process som påbörjades i vintras. Här presenterade SAS en omfattande sparplan vars syfte var att skapa ett flygbolag som var bättre rustat att klara konkurrensen inom flygbranschen.
Planen, SAS Forward, innebar bland annat stora besparingar, nya kollektivavtal med de anställda och ett stort kapitaltillskott. För att få SAS igenom krisen skickade ledningen sedan flygbolaget i amerikansk Chapter 11-konkurs, vilket skulle säkra nya avtal med bolagets borgenärer.
– Apollo stöder starkt ledningens SAS Forward-plan. Det var avgörande för beslutet att ge lån genom kapitel 11-processen, säger en källa.
Apollo blev en del av SAS eventuella framtid när fonden lånade ut SAS drygt fem miljarder kronor till hög ränta i augusti förra året. Avtalet gav också amerikanerna möjlighet att omvandla skulden till aktier.
Detta är vad som kommer att hända nu.
Det kommer initialt att innebära att borgenärerna får aktier mot att de avskriver sina fordringar i SAS. I den processen finns det i dagsläget inget som tyder på att de nuvarande aktieägarna kommer att få något när konkursprocessen är avslutad. Det betyder att de nuvarande SAS-aktierna i praktiken är värdelösa.
I gengäld kommer SAS att sitta med ett antal nya aktieägare, vilket bland annat kommer att omfatta leasingbolag som gått med på skuldavskrivningar i utbyte mot aktier. Aktieägargruppen kommer även inkludera den norska och svenska staten, som genom åren lånat ut pengar till SAS, men som nu får aktier istället.
Danmark fortsätter som delägare eftersom de danska politikerna är redo att tillföra nytt kapital till SAS.
Apollo sägs vara redo att köpa ut Sverige, men får nog räkna med att intäkten från ett utköp blir extremt lågt värderad.
Ett aktieägaravtal ska upprättas som bland annat ska innehålla ett antal standardvillkor som bland annat säkerställer att Apollo inte kan späda ut den danska statens andel genom kapitalökningar.
Men den kommer också att punkter om SAS framtida roll på Köpenhamns flygplats. SAS är det största flygbolaget där och den danska staten vill se till att SAS fortsatt har en central roll på flygplatsen.

Kastrup är SAS bas.

Det verkar som att Apollo är fast besluten att behålla SAS som ett stort företag i Köpenhamn.
– Skandinavien är avgörande för SAS framtid och Apollo ser ingen mening med att ändra SAS roll för att skapa flygförbindelser inom och utanför Skandinavien, säger en källa.
Apollo sitta på en stor andel av SAS – och gärna över 50 procent, vilket annars är gränsen som europeiska regler tillåter en amerikansk fond att äga i ett europeiskt flygbolag.
Men en stor del av fondens kapital kommer från europeiska investerare. En del av fondens yttersta ägare är alltså europeiska, och det positionerar Apollo annorlunda än exempelvis en rent amerikansk ägd fond.
Källor nära Apollo bekräftar att det är den lösning som den amerikanska fonden försöker använda i förhållande till de europeiska reglerna.
Däremot ska det enligt källorna inte finnas några tankar på att flytta huvudkontoret från Stockholm till Danmark, vilket vissa danska politiker har förespråkat.
– Apollo tittar inte på den frågan känslomässigt, utan rationellt, säger en källa.
Som tidigare nämnts var planen att avnotera SAS från börsen när Apollo har fått kontroll över bolaget. Någon ytterligare information om den processen är inte känd.
SAS har kämpat för att tjäna pengar i många år. Flygbolaget, som grundades 1946 av Danmark, Norge och Sverige, fick allt svårare att klara sig efter millennieskiftet, efter att konkurrensen på flygmarknaden liberaliserats. SAS kom under ytterligare press då internet kring millennieskiftet gjorde det lättare att jämföra priserna på flygbiljetter.
Detta ledde sedan till otaliga kapitalökningar från de tre grundande länderna. 2018 fick Norge nog och valde att sälja sina SAS-aktier. Sverige stöttade under den första fasen av coronakrisen, men har nu vägrat att komma med mer pengar.