Branschen i stort tycker inte att det finns något överhängande säkerhetsproblem med Boeings Max 8-modell, som förolyckade 346 personer i två olyckor på kort tid i oktober 2018 och mars 2019, enligt Ryanair-vd:n Michael O’Leary. Om modellen trots det skulle stöta på så svåra problem att myndigheter inte tillåter återtagande i drift innebär det att ett ”mardrömsscenario förverkligas”.
”Det skulle vara förödande för hela industrin och resenärerna”, sade Michael O’Leary.
Totalt har världens flygbolag beställt över 5.000 plan av Max 8-modellen från Boeing, varav Ryanair står för 135 och konkurrenten Norwegian står för 110. Ryanair har nu inlett diskussioner med flygtillverkaren om kostnader som uppstått i kölvattnet av flygförbudet
Michael O’Leary tror inte att nuvarande prognoser från Boeing, om att planen ska vara klara, omcertifierade och godkända av myndigheter i oktober, kommer att hålla.
”Jag tror vi får lägga på några månader”, sade han.
Max 8-frågan är Ryanairs just nu största utmaning, fortsatte vd:n, som räknar med att ha 30 plan av modellen i trafik under 2020.