”Det är inte så att fler människor var på Ibiza jämfört med 2019, men de spenderar mer och stannar längre”
Efter två år av nedgång i nattlivet summerar den spanska nöjeskoncernen Universo Pacha SA just sin bästa säsong någonsin på Medelhavsöarna Ibiza och Mykonos. Det visade en ökning med 40 procent mot de pre-pandemiska siffror på sina klubbar på båda öarna när besökare festat loss efter pandemin.
– Om du tittar på flygbolagssiffrorna är antalet besökare jämfört med 2019 faktiskt färre. Det är inte så att fler människor var på Ibiza jämfört med 2019, men de spenderar mer och stannar längre, säger vd Sanjay Nandi till Bloomberg.
Det motsvarar 300 euro per person på Pacha Ibiza, säger han.
– Vilken annan klubb blir 50 år? frågar Nandi om den klubb som tar in 3 000 gäster och som öppnade 1973.
Nu ska de expandera Pacha Groups varumärke Lio bortom Medelhavet. De tar med sig den ”fulla Ibiza-upplevelsen” – minus stranden och vädret – till centrala London med lanseringen av Lio London på Piccadilly Circus i februari.
Först var Nandi inte säker på om konceptet skulle fungera i större städer, i motsats till semesterorter. Men en pop-up-test 2019 i London övertygade honom om att det fanns tillräckligt med efterfrågan.
Det hela ska ske på Cafe de Paris, en av de mest kända nattklubbarna i London, som stängde dörrarna permanent på grund av pandemin i december 2020.
– Vi träffade ägarna 2021, och de var fans av konceptet och ville återställa Cafe de Paris till att vara en kabaréplats efter att det hade blivit mer av ett evenemangsutrymme, säger han.
Efter Londonöppningen i februari siktar de på att exportera nattlivet på Ibiza till Dubai 2024 och sedan Miami och så småningom Las Vegas.