”I hjärtat av vår affärsplan finns ett kafé och en pub som är öppen hela dagen som ett nav för byn”
Pubar har varit på tillbakagång i flera år, men pandemin orsakade enligt British Beer and Pub Association stängning av 2 000 pubar under det första året av nedstängningen. Många fanns på landsbygden och gjorde att små samhällen blev utan utrymme att mötas, vilket ledde till större isolering.
Men framväxten av lokalägda pubar har bidragit till att motverka trenden. På 70 ställen pågår nu aktiva kampanjer för att lokalborna ska ta över, utöver 179 pubar som redan ägs eller drivs av deras samhällen, enligt Camra (Campaign for Real Ale).
The Guradian har besökt Blue Bell i Stoke Ferry, Norfolk, som stängdes för fyra år sedan, men nästa månad kan fira sin återöppning som en community pub, där lokala invånare går samman för att rädda den sista puben i byn, som en gång kunde skryta med åtta pubar.
Det är också community buyouts som, enligt Camra har varit en viktig faktor för att hjälpa till att bromsa takten för pubnedläggningar i Storbritannien.
Med ett fokus på att betjäna de lokala samhället kan de också erbjuda ytterligare tjänster, som posttjänster och grundläggande banktjänster, till butiker, kaféer och måltider på hjul – allt för att stödja lokala leverantörer och sysselsättning.
– De senaste åren av restriktioner och stängningar har fått oss alla att inse hur viktiga våra lokala pubar är för samhällen i landet – och hur viktiga de är för att föra människor samman när vi återhämtar oss från pandemin, säger Camras ordförande. Nik Antona till The Guardian.
Nya siffror från Camra visar att i hela Storbritannien stängdes 290 pubar permanent 2021. Samtidigt klassades mer än 500 pubar som en ”långtidsstängning”, byggnaden klassas som en pub men själva verksamheten har stängts.
Byborna i Stoke Ferry ansökte framgångsrikt om att få Blue Bell listad som en tillgång av samhällsvärde, vilket gav dem tid att samla in 280 000 pund för att köpa och renovera byggnaden. De nådde sitt mål genom bidrag, lån och insamlingsevenemang efter att ha gett ut aktier på 50 pund till mer än 400 lokalbor, inklusive den Norfolk bosatte tv-kändisen Stephen Fry.
– I hjärtat av vår affärsplan finns ett kafé och en pub som är öppen hela dagen som ett nav för byn, säger Stephen Ward, ordförande för Stoke Ferry Community Benefit Society, företaget som bildades för att hantera aktieerbjudandet och investeringen och driva baren.
– Vi planerar ett paketställe, en växlingsbutik för böcker, växter och egenodlade produkter, föräldra- och småbarnsmorgonar samt regelbundna luncher för äldre och möjligen även matleveranser till folk som inte kan ta sig till puben, säger han till The Guardian.
Den ihärdiga 18 månader långa kampanjen i Stoke Ferry ledde till att teamet vann Camras prestigefyllda Pub Saving Award 2021.