Annons:

Premium

Leonardo DiCaprio satsar på vegoburgerkedja

Neat Food ska ta upp kampen med de stora hamburgerkedjorna med vegoburgare. Skådespelaren Leonardo DiCaprio och en Formel 1-stjärna hör till investerarna. Text: Janne Sundling

Neat Food siktar nu på en global expansion och vill locka investerare. Skådespelaren Leonardo DiCaprio hör till dem som nappat och han blir nu en pr-man för bolagets expansionsplaner.

– Att ingripa i vårt matsystem med hållbara alternativ är ett av de viktigaste sätten vi kan göra en verklig skillnad för att minska de globala utsläppen, säger DiCaprio i ett uttalande. 

Neat startades 2019 av Formel 1-stjärnan Lewis Hamilton. De har i dag åtta restauranger i London men planerar för tolv i USA, med New York som första mål. Siktet är inställt på 42 restauranger totalt i slutet av året.

Och fram till 2030 hoppas de ha 1 000 restauranger bara i Nordamerika.

Förra året satte vegobaserad mat nya rekord och växte tre gånger snabbare än livsmedel i övrigt och omsatte 7,4 miljarder dollar men förutspås få en marknad på 162 miljarder dollar under decenniet.