– Att klimatkompensera är ett sätt att ta ansvar för den globala uppvärmning vår verksamhet bidrar till. Genom att använda verktyget och modellen GoClimateNeutral har vi räknat ut klimatavtrycket för varje medarbetare. Målet är att minska avtrycket så mycket vi kan, men vi har också tagit steget att klimatkompensera för alla de utsläpp vi inte kan minska genom förändade beteenden. säger Eva Moen, CEO på Resia Travel Group.
Utmaningarna i Breakit Impact Challenge har fokuserat på fem olika områden:
- Klimatsmarta resor
- Hållbar arbetsplats
- Gröna leverantörer
- Hållbar affärsmodell
- Klimatkompensation av verksamheten
– Det var självklart för oss att anta utmaningen. Hållbarhetsfrågan är central för oss, och vi har sedan länge ett aktivt hållbarhetsarbete i hela verksamheten. Nu fick vi extra fokus och kunde kraftsamla kring flera områden under en månad. Vi har jobbat med allt från att kartlägga och minimera användningen av engångsartiklar och plast i alla delar av verksamheten, till att säkerställa grön el, till att se över hur vi kan utveckla vår affärsmodell och vårt kunderbjudande, säger Eva Moen, CEO på Resia Travel Group.