Annons:

Resia stänger 13 butiker

Precis som övriga resebranschen och andra bolag inom retail upplever Resia Travel Group att privatkundernas beteenden förändras i en allt snabbare takt. Företaget intensifierar nu sitt förändringsarbete, enligt ett pressmeddelande. Resia satsar på färre men större enheter genom att de minsta butikerna stängs. Verksamheten på Resias kontor som arbetar med företagskunder lokalt berörs inte av förändringen. 

 – Vi anpassar oss till konsumenternas förändrade beteende. I allt högre grad kontaktar de oss digitalt eller via telefon och deras besök i våra butiker minskar. Vi vill framöver förstärka tillgängligheten och öka kundernas valmöjligheter kring personlig service på ett kostnadseffektivt sätt, säger Lisa Karlsson Bruzelius, Chief Commercial Officer Semesterresor på Resia Travel Group i ett pressmeddelande. 

– Vi kommer att göra omfattande satsningar för att utveckla kundupplevelsen och bli mer tillgängliga än någonsin för fler konsumenter, trots att vi inte kommer vara fysiskt närvarande med butiker på lika många orter, avslutar Lisa Karlsson Bruzelius. 

 Vilka butiker berörs och när stänger de? 

Butik Stängning 

Eskilstuna 15 november 2019 

Gävle 31 december 2019 

Västerås 31 december 2019 

Piteå 31 mars 2020 

Umeå 31 mars 2020 

Uppsala 31 mars 2020 

Norrköping 31 mars 2020 

Örebro 31 mars 2020 

Skövde 31 mars 2020 

Lidköping 31 mars 2020 

Lerum 31 mars 2020 

Halmstad 31 mars 2020 

Malmö 31 mars 2020 

10 kommentarer

  1. Resglad: Det förvånande att inte Resia gjort detta tidigare dvs stängt butiker och man har inte tagit det digitala på allvar.
  2. Reslust: Resia köpte ju nätresebyrån Resfeber 2012 och hade alla chanser att ta digitala marknadsandelar då men hade ju inte kunskaper om att bedriva e-handel och körde istället det företaget i botten. Hade man förvaltat det på rätt sätt och låtit personal med erfarenhet av e-handel vara kvar istället för att ha projektledare som aldrig jobbat med e-handel driva sammanslagningen av de två företagen hade det troligtvis sett annorlunda ut idag. E-handeln hade då kunnat kompensera för de fysiska butikerna som väldigt få människor idag är intresserade av.
  3. Anna: Först kör man den förvärvade nätresebyrån i botten och nu stänger man 13 butiker. Börjar det inte bli dags att se över ledningen på företaget?
  4. Snart en fd anställd: Håller med Anna! Att man sedan drar ner på vad man ska sälja i dessa tider är ju inte det smartaste draget. Varje krona in är ju viktig men tydligen inte enligt dom som bestämmer. Har jobbat på företaget i över 20 år och det har gått snabbt utför dom senaste 2 åren, tyvärr.
  5. John Doe: Svårt att anpassa ett företag som varit en framgångssaga i det förgågna till "nya" (rätt gammalt nu) onlinevärlden. Men online är framtiden och det tidigare med butiker med kölappar och kataloger tillhör det förgågna och obsoleta. Oftast verkar det bäst att starta ett nytt företag från scratch som har fokus på onlinereseförsäljning än att sakta göra transformationen av ett gammalt företag. Det blir oftast svårt att blanda nytänkandes smarta programmerare och akademiskt sinnade med mysresefolk som saknar resmässan i Göteborg och kundtjänstmedarbetare som allra helst av allt vill att kunden kommer in i butiken och så får kundtjänstmedarbetaren snickra ihop en resa åt kunden. Ticket.se har dock varit hyffsat framgångsrika med sin onlinetransformation (dock har de en allvarlig bugg på sin mobilsajt just nu om man går in - står skrivet "Den här anslutningen är inte privat"). Även Fritidsresor och Ving, samt vissa specialiserade TO-resebyråer (pga de gör följande ....) lyckats väl. Så det går även om det är väldigt svårt. Resia har också en bugg på sin sajt, trycker man i footern "Kontakt" och sen "Våra butiker" så blir man fellänkad till Onlinesupport.
  6. Joe Doe 2: John Doe har fångat exakt företaget problem” Det blir oftast svårt att blanda nytänkandes smarta programmerare och akademiskt sinnade med mysresefolk som saknar resmässan i Göteborg och kundtjänstmedarbetare som allra helst av allt vill att kunden kommer in i butiken och så får kundtjänstmedarbetaren snickra ihop en resa åt kunden”. Dessa duktiga nytänkande anställda som verkligen behövs gör man sig av med nu. Ett mer bakåtsträvande företag får man leta efter.
  7. Roy: Bättre sent än aldrig kanske man får säga ? Jag tycker ändå man skall ha en eloge för att man försökt behålla personal och butiker in i det längsta. Tror inte snart fd anställd hade varit gladare om hen fått sluta för 5 år sen även om alla andra verkar tycka det varit bättre.
  8. Mer Mysresefolk åt folket: Det är ändå konstigt vad många nytänkande smarta programmerare och akademisk sinnade personer det krävs för att driva det där digitala. Det som mysresefolk har gjort under 40 år ute i butik klarar inte alla nytänkande smarta programmerare och akademiskt sinnade inne på ett huvudkontoret att göra dvs sälja resor med vinst.
  9. Anonym: Pja, i stort sett alla andra bolag i branschen klarar ju av det. Med den attityden hos personalen, behöver Resia aldrig oroa sig för digital framgång.
  10. Joe Doe 2:: Mer Mysresefolk åt folket: ledsen att säga det men ert yrke är utdött välkommen till verkligheten!