– I ett års tid har vi värderat våra varumärken. Gotogate och Flybillet har fallit utanför och därför har vi letat efter en aktör som har en multibrandstrategi och stannat för eTraveli, säger koncernchef Espen Asheim på Via Travel Group.
Gotogate och Flybillett är välkända onlinevarumärken i Norge respektive Danmark.
Tillsammans omsatte de 250 miljoner norska kronor förra året. eTravelis egen verksamhet i länderna genom Supersaver och Seat24 var dock avsevärt större redan före köpet. I Norge omsatte man 475 miljoner norska kronor förra året, i Danmark 438 miljoner danska kronor.
– Men Gotogate är Norges mest välkända varumärke inom onlineresor efter Restplass och Flybillet är också ett starkt namn. Det ska bli otroligt spännande att se vad vi kan koka ihop till hösten. Vi har en struktur som kommer att lyfta de här varumärkena till en ny nivå, både tekniskt och innehållsmässigt, säger Ralph Axelson, vd på eTraveli.
Förvärvssumman är hemlig. Espen Asheim menar dock att koncernen tjänat pengar över tid på sina renodlade onlinevarumärken.
– Även sista året har vi tjänat pengar, men inte så mycket som vi önskat. Framtiden blir inte heller enklare.
Är det för svårt att både fokusera på traditionell resebyråverksamhet och onlineverksamhet?
– Nej, inom vår affärsreseverksamhet bokar 30 procent av våra kunder online, men vi har beslutat att ”unmanaged online travel” inte är vårt kärnområde.
ETraveli driver Seat24, Flyg-
varuhuset, Supersaver, Marco Polo, Töölö och Travelfinder.
Gotogate och Flybillett är välkända onlinevarumärken i Norge respektive Danmark.
Tillsammans omsatte de 250 miljoner norska kronor förra året. eTravelis egen verksamhet i länderna genom Supersaver och Seat24 var dock avsevärt större redan före köpet. I Norge omsatte man 475 miljoner norska kronor förra året, i Danmark 438 miljoner danska kronor.
– Men Gotogate är Norges mest välkända varumärke inom onlineresor efter Restplass och Flybillet är också ett starkt namn. Det ska bli otroligt spännande att se vad vi kan koka ihop till hösten. Vi har en struktur som kommer att lyfta de här varumärkena till en ny nivå, både tekniskt och innehållsmässigt, säger Ralph Axelson, vd på eTraveli.
Förvärvssumman är hemlig. Espen Asheim menar dock att koncernen tjänat pengar över tid på sina renodlade onlinevarumärken.
– Även sista året har vi tjänat pengar, men inte så mycket som vi önskat. Framtiden blir inte heller enklare.
Är det för svårt att både fokusera på traditionell resebyråverksamhet och onlineverksamhet?
– Nej, inom vår affärsreseverksamhet bokar 30 procent av våra kunder online, men vi har beslutat att ”unmanaged online travel” inte är vårt kärnområde.
ETraveli driver Seat24, Flyg-
varuhuset, Supersaver, Marco Polo, Töölö och Travelfinder.
KATARINA MYRBERG