Annons:

Tufft så in i Norden för Danmark

Danmarks resemarknad har drabbats värst av krisen. Där syns ingen ljusning i konjunkturen och resandet, varken för charter eller affärsresor. Norge klarar sig bättre tack vare sin oljeekonomi och där, liksom i Sverige, ökar reslusten igen.

Travel News har i samarbete med Travel News Norge och Dansk Branscheanalyse sammanställt 2008 års siffror för de tio största resebyråerna och arrangörerna i de skandinaviska länderna. De visar att lågkonjunkturen inte hann slå igenom. Det är i stället i 2009 års siffror som konsekvenserna av finanskris och recession blir synliga.
I Norge blev det till och med historiskt bra resultat för de 50 största resebyråerna 2008, vars samlade vinst före finansnetto blev 310 miljoner norska kronor (cirka 372 miljoner svenska).
I Sverige uppgick de 100 största resebyråernas resultat till 151 miljoner.
Via Travel Group är största resebyrå i Skandinavien: nummer 1 i Norge före Berg-Hansen och nummer 2 i Danmark efter BCD Travel.
I Sverige ligger man på plats 8.
– Därför är målet att växa i Sverige. Efter de förvärv vi gjort är tillväxten främst organisk. Vi är tillräckligt stora för att kunna konkurrera om de stora kunderna, säger Espen Asheim, vd för Via Travel Group.
Danmark är känd som den tuffaste resemarknaden i Skandinavien. Att danska affärsresebyråer gick rekordbra 2008 och ändå bara hade en vinstmarginal på drygt 1 procent talar sitt tydliga språk. Via Travel är dock den resebyrå som har varit mest lönsam de senaste tio åren, totalt 93 miljoner danska kronor i vinst enligt Dansk Brancheanalyse.
– Marknaden är mer konsoliderad än i Sverige. Marginalerna är så låga att du måste ha en viss storlek för att nå lönsamhet. Vi har lyckats få ner våra processkostnader vilket har gett resultat, säger Espen Asheim.
Läget för den danska privatresemarknaden är dystert. Det märker charterbolagen tydligt.
– Den danska bostadsmarknaden har fallit mycket mer än i Sverige, vilket har en negativ psykologisk påverkan på marknaden. Det finns större optimism i Sverige och i Norge kan man lite drastiskt säga att de inte fattat att det finns en kris, säger Apollos Skandinavienschef Leif Vase Larsen.
 
Norge är Apollos framgångssaga och numera landets näst största charterbolag. Förra året ökade försäljningen med 18 procent till 1,9 miljarder norska kronor och vinsten ökade med 17 miljoner till 86 miljoner. Ohotad etta är dock Ving, som gjorde rekordresultat på 239 miljoner norska kronor.
– Fjolåret var exceptionellt bra. Vi är stora på produkter som norrmännen älskar: Spanien, Mallorca, Turkiet liksom Sunwinghotellen. Dessutom betalar norrmännen lite bättre för sina resor än till exempel svenskarna, säger Thomas Cooks Nordenchef Sam Weihagen.
Ving såg dock en nedgång även i Norge under de turbulenta höstmånaderna, men under senvintern har marknaden återhämtat sig liksom den svenska. Den danska marknaden är fortfarande svag.
– Vid nyår genomförs ett stort skattepaket som kommer att öka konsumtionskraften hos de flesta danskar. Så vi hoppas att 2010 blir bättre, säger Weihagen.
 
KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.