Nu gör FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut) om hela upphandlingsprocessen.
– Det är en antiklimax. Som travel manager är jag duktig på resefrågor och inköparna är experter på lagstiftningen runt offentlig upphandling, men det brast lite mellan oss, säger travel manager Irene Norling på FOI.
I fokus för turbulensen har CWT:s egenutvecklade självbokningsverktyg Arktis stått. Upphandlingen gällde både resebyråtjänster och ett självbokningsverktyg som skulle kunna behållas vid byte av resebyråleverantör. Det sistnämnda var ett så kallat ”skall-krav” som måste uppfyllas.
Vid utvärderingen av de sex inkomna resebyråförslagen valde FOI ut tre: CWT, Via Travel och nuvarande resebyråpartnern American Express. Dessa fick inför en panel visa upp sina onlineverktyg. Amex och Via Travel marknadsförde Amadeus E-travel. CWT föreslog både Amadeus och Arktis, men FOI valde att de skulle visa upp Arktis.
– Alla tyckte att CWT Arktis var bäst och därför valdes det, säger Irene Norling.
Via Travel överklagade dock direkt till länsrätten. Motiveringen var att eftersom det bara är CWT som använder Arktis kan det inte tas över av någon annan resebyrå och uppfyller därför inte skall-kravet. Länsrätten gav Via rätt och FOI ändrade sitt beslut och valde dem i stället.
Då lusläste CWT avtalet igen och överklagade, eftersom Via haft visst skriftligt material på norska och engelska, när allt enligt kraven skulle vara på svenska. Länsrätten gav CWT rätt.
I detta läge har FOI valt börjat om från ruta ett.
– Det blev omöjligt att fortsätta. Vi hoppas att alla resebyråer vill vara med i den nya upphandlingen. I den förra omgången var tyvärr flera av anbuden så slarvigt skrivna att de föll bort snabbt i första gallringen, säger Norling.
Via Travel menar att det var viktigt för dem att överklaga i första skedet, eftersom det var ett väsentligt förbiseende av ett skall-krav. Om CWT:s motdrag säger Urban Lingmerths, Via Travels strategiska försäljningschef:
–Det var ju vi som öppnade upp för tvekampen, så det är väl naturligt att de ger tillbaka. Offentliga upphandlingar är mycket speciella, så det får inte bli något personligt.
CWT tar turbulensen med ro.
– Du får räkna med överprövningar när du är med i offentliga upphandlingar. Det är tyvärr spelets regler, säger Johan Wilson, kommersiell direktör.
– Det är en antiklimax. Som travel manager är jag duktig på resefrågor och inköparna är experter på lagstiftningen runt offentlig upphandling, men det brast lite mellan oss, säger travel manager Irene Norling på FOI.
I fokus för turbulensen har CWT:s egenutvecklade självbokningsverktyg Arktis stått. Upphandlingen gällde både resebyråtjänster och ett självbokningsverktyg som skulle kunna behållas vid byte av resebyråleverantör. Det sistnämnda var ett så kallat ”skall-krav” som måste uppfyllas.
Vid utvärderingen av de sex inkomna resebyråförslagen valde FOI ut tre: CWT, Via Travel och nuvarande resebyråpartnern American Express. Dessa fick inför en panel visa upp sina onlineverktyg. Amex och Via Travel marknadsförde Amadeus E-travel. CWT föreslog både Amadeus och Arktis, men FOI valde att de skulle visa upp Arktis.
– Alla tyckte att CWT Arktis var bäst och därför valdes det, säger Irene Norling.
Via Travel överklagade dock direkt till länsrätten. Motiveringen var att eftersom det bara är CWT som använder Arktis kan det inte tas över av någon annan resebyrå och uppfyller därför inte skall-kravet. Länsrätten gav Via rätt och FOI ändrade sitt beslut och valde dem i stället.
Då lusläste CWT avtalet igen och överklagade, eftersom Via haft visst skriftligt material på norska och engelska, när allt enligt kraven skulle vara på svenska. Länsrätten gav CWT rätt.
I detta läge har FOI valt börjat om från ruta ett.
– Det blev omöjligt att fortsätta. Vi hoppas att alla resebyråer vill vara med i den nya upphandlingen. I den förra omgången var tyvärr flera av anbuden så slarvigt skrivna att de föll bort snabbt i första gallringen, säger Norling.
Via Travel menar att det var viktigt för dem att överklaga i första skedet, eftersom det var ett väsentligt förbiseende av ett skall-krav. Om CWT:s motdrag säger Urban Lingmerths, Via Travels strategiska försäljningschef:
–Det var ju vi som öppnade upp för tvekampen, så det är väl naturligt att de ger tillbaka. Offentliga upphandlingar är mycket speciella, så det får inte bli något personligt.
CWT tar turbulensen med ro.
– Du får räkna med överprövningar när du är med i offentliga upphandlingar. Det är tyvärr spelets regler, säger Johan Wilson, kommersiell direktör.
KATARINA MYRBERG