I Resia Travel Group ingår bland annat fjällspecialisten Bengt-Martins med kryssningssajten Cruise Market, resefeber.se och boxoffice.se. Resia är marknadsledande på affärs- och konferensresor i Sverige. Resia har 41 butiker över hela landet, men säljer i hela Skandinavien via sina sajter.
I fjol minskade omsättning och resultat till följd av den heta sommaren och den svaga kronan, men Resia pressades också av den allt hårdare prispressen inom onlineförsäljningen. Medan fjällresor och kryssningar växer ställer Resia om till mer avancerade reseprodukter och event än enbart bokning av charterveckor. Med starka varumärken inom konferensresor och naturturism försöker Resia möta flygskam och miljökrav med en bred satsning på hållbarhet.
Förra året gjorde man en blygsam vinst på bara 7 miljoner, omsättningen landade på 729 miljoner.
Nu måste alltså företag spara pengar och det kommer att ske genom uppsägning av personal och att en del av den resterande personalen får gå ner i arbetstid. Hur många som kommer att sägas upp och hur många kontor som ska läggas ner är inte klart. Det pågår förhandlingar. Idag har Resia sju kontor som är franchise, att omvandla fler är inte aktuellt.
“Resia Travel Group anpassar löpande verksamheten efter rådande förutsättningar för att säkerställa en hållbar affär och en förflyttning mot en mer digital position,” skriver bolaget i ett pressmeddelande.