Det var i december 2007 som förhandlingarna brakade samman mellan Ticket och Fritidsresor. För Fritidsresors del har de negativa effekterna synts främst i Norge, där lokala resebyråer har en stark ställning och Star Tour inte är lika starkt som systerbolaget i Sverige
– I Sverige däremot har försäljningen gått som tåget. Vi har sålt 80 procent av vinterns Thailandsresor, menar Clemens.
Tickets vd Lennart Käll glädjer sig också det nya avtalet.
– Vi har ömsesidigt saknat varandra och det är roligt för våra kunder som nu får ett utbud med alla stora aktörer.
Ticket har sedan tidig vinter tappat försäljning. Den största orsaken är den annalkande lågkonjunkturen.
– Men en viss del av försäljningstappet under året beror säkert på att vi inte haft Fritidsresor. Kunderna väljer främst efter destination och pris, men Fritidsresor är en stor leverantör som kunderna saknat, säger Käll.
Hemlighetsmakeriet är stort om hur det nya avtalet skiljer sig från det som man inte rodde i hamn i vintras. Ett givande och tagande från bägge håll och ”andra kreativa lösningar” än bara den vanliga ersättningsmodellen är svaret som ges.
Fritidsresor började flirten med Ticketbutikerna samma dag avtalet skrevs under. Både Clemens och svenske marknadschefen Niklas Zhor, bägge med långa resebyrårelationer från Alwaystiden, ringde upp flera lokala Ticketchefer ute i landet.
– ”Fattar ni hur glada vi är” var en kommentar vi fick. Så det känns verkligen att vi har varit saknade, säger Christian Clemens.
– I Sverige däremot har försäljningen gått som tåget. Vi har sålt 80 procent av vinterns Thailandsresor, menar Clemens.
Tickets vd Lennart Käll glädjer sig också det nya avtalet.
– Vi har ömsesidigt saknat varandra och det är roligt för våra kunder som nu får ett utbud med alla stora aktörer.
Ticket har sedan tidig vinter tappat försäljning. Den största orsaken är den annalkande lågkonjunkturen.
– Men en viss del av försäljningstappet under året beror säkert på att vi inte haft Fritidsresor. Kunderna väljer främst efter destination och pris, men Fritidsresor är en stor leverantör som kunderna saknat, säger Käll.
Hemlighetsmakeriet är stort om hur det nya avtalet skiljer sig från det som man inte rodde i hamn i vintras. Ett givande och tagande från bägge håll och ”andra kreativa lösningar” än bara den vanliga ersättningsmodellen är svaret som ges.
Fritidsresor började flirten med Ticketbutikerna samma dag avtalet skrevs under. Både Clemens och svenske marknadschefen Niklas Zhor, bägge med långa resebyrårelationer från Alwaystiden, ringde upp flera lokala Ticketchefer ute i landet.
– ”Fattar ni hur glada vi är” var en kommentar vi fick. Så det känns verkligen att vi har varit saknade, säger Christian Clemens.
KARIN STARKMAN AHLSTEDT