– Det här är en besvikelse för oss. Nu får vi titta på andra alternativ för att bygga en starkare inköpsorganisation, säger Åke Lindell.
Två gånger tidigare har fusioner mellan de två medlemsorganisationerna misslyckats i sista stund. Den här gången påbörjades diskussionerna om ett samgående på TUR-mässan i mars, men övergick efter sommaren till att handla om att Travelnet i stället skulle köpa Swetravel. Under hela processen var dock Swetravels ägarkrets splittrad.
– Jag frågade hur mycket Swetravels ägare ville ha för bolaget och prutade inte en krona på det bud jag fick. Ändå blev Swetravels ägare oense och tackade nej när klockan var tio i tolv och papperen låg på bordet för påskrift, säger Åke Lindell.
Swetravels vd Peter Zacke bekräftar förloppet. När avtalet var klart för påskrift sade 60–70 procent av ägarna nej till ett bud med en prislapp de själva hade satt.
– Det var helt fel av ägarna att släppa i väg ett bud som vissa av dem nog trodde var så högt att Lindell inte skulle acceptera och jag förstår om Åke är besviken. Men det är bättre med ett nej i altargången än att genomföra ett äktenskap som inte känns bra, säger Peter Zacke.
Han tror att ägarna, som också är medlemmar, tog för stor hänsyn till ägarperspektivet på bekostnad av vad som är bäst för alla medlemmarna.
– Målet var att kunna slå ut kostnader för till exempel nödvändig teknisk utveckling på fler aktörer. Nu får båda organisationerna jobba vidare för att lösa denna fråga på varsitt håll.
I branschen möts den misslyckade fusionen knappast med förvåning trots att affären anses logisk. Bakom Swetravel finns tio ägare som också är entreprenörer med starka viljor.
– Swetravels ägare delades upp i två läger. De som backade i sista stund var ägare som har för avsikt att sälja sina resebyråer snart. De var oroliga för att det mer begränsade ägarinflytandet inom Travelnet skulle ge en lägre köpesumma, säger en branschkännare med inblick i affären.
Två gånger tidigare har fusioner mellan de två medlemsorganisationerna misslyckats i sista stund. Den här gången påbörjades diskussionerna om ett samgående på TUR-mässan i mars, men övergick efter sommaren till att handla om att Travelnet i stället skulle köpa Swetravel. Under hela processen var dock Swetravels ägarkrets splittrad.
– Jag frågade hur mycket Swetravels ägare ville ha för bolaget och prutade inte en krona på det bud jag fick. Ändå blev Swetravels ägare oense och tackade nej när klockan var tio i tolv och papperen låg på bordet för påskrift, säger Åke Lindell.
Swetravels vd Peter Zacke bekräftar förloppet. När avtalet var klart för påskrift sade 60–70 procent av ägarna nej till ett bud med en prislapp de själva hade satt.
– Det var helt fel av ägarna att släppa i väg ett bud som vissa av dem nog trodde var så högt att Lindell inte skulle acceptera och jag förstår om Åke är besviken. Men det är bättre med ett nej i altargången än att genomföra ett äktenskap som inte känns bra, säger Peter Zacke.
Han tror att ägarna, som också är medlemmar, tog för stor hänsyn till ägarperspektivet på bekostnad av vad som är bäst för alla medlemmarna.
– Målet var att kunna slå ut kostnader för till exempel nödvändig teknisk utveckling på fler aktörer. Nu får båda organisationerna jobba vidare för att lösa denna fråga på varsitt håll.
I branschen möts den misslyckade fusionen knappast med förvåning trots att affären anses logisk. Bakom Swetravel finns tio ägare som också är entreprenörer med starka viljor.
– Swetravels ägare delades upp i två läger. De som backade i sista stund var ägare som har för avsikt att sälja sina resebyråer snart. De var oroliga för att det mer begränsade ägarinflytandet inom Travelnet skulle ge en lägre köpesumma, säger en branschkännare med inblick i affären.
KARIN STARKMAN AHLSTEDT