”Till dess att en efterträdare är på plats kommer jag öka mitt engagemang som arbetande styrelseordförande”
”Skilda åsikter” ligger bakom avslutet, enligt Airtours presschef Stefan Chatzopoulos, men strategin att bli det bästa digitala bolaget i reseindustrin ligger fast.
Sunweb Group köptes 2019 av investmentbolaget Triton. Senare samma år värvades Mattjis ten Brink som koncernchef från Air France-KLM:s Transavia där han varit vd i sex år.
Matjis ten Brink har de senaste 20 åren haft en rad toppchefsjobb i Air France-KLM, bland annat som USA-chef och fraktflygschef.
Sunweb Group har ambitionen att bli ledande digital researrangör och har ett halvdussin varumärken, bland dem svenska Airtours som förvärvades i fjol.
Koncernen är verksam i sju länder och väntas i år omsätta runt åtta miljarder kronor. Sunwebs ordförande Lars Löfgren skriver i ett mejl till Travel News:
”Sedan en tid har styrelse och VD haft olika syn på på hur bolaget bör drivas framgent. Mot den bakgrunden har vi gemensamt kommit fram till att Mattjijs kliver av. Till dess att en efterträdare är på plats kommer jag öka mitt engagemang som arbetande styrelseordförande och tillsammans med ledningsgruppen säkerställa att vi levererar på den plan som ligger.”