– Resandet är en ”lågt hängande frukt” som det snabbt går att spara in på. Det har givits tydliga direktiv inom alla bolag om återhållsamhet och det har anammats fullt ut, minskningen av resandet är kraftigare än vi trott, säger Stephan Hylander, global travel manager på Volvogruppen, som inkluderar alla verksamheter utom personbilstillverkningen.
På global nivå reser Volvo årligen för mer än 1 miljard kronor. Den svenska verksamheten har fram till nu stått för cirka 30-40 procent av detta. De senaste månaderna har det globala och svenska resandet minskat med mer än 50 procent.
Kortfattat har direktiven varit två: 1. Res mindre. 2. Om du måste resa, res så ekonomiskt som möjligt. I övrigt uppmanas de anställda att genomföra möten med virtuell mötesteknik och Volvo investerar även i utveckling av virtuella möten, både utrustning och lokaler.
Volvo i Sverige genomför just nu en upphandling av resebyråtjänster, ett uppdrag som HRG Nordic har i dag. TN erfar att Volvo räknar med att den årliga reseomsättningen i Sverige kommer att minska med drygt 100 miljoner de kommande åren.
– Inom den närmaste tiden kommer inte vårt resande att öka, men det är klart att när det vänder kommer också resandet att öka igen. Och resebyrån är en strategisk partner för oss, säger Stephan Hylander.
Astra Zeneca har cirka 6 000 svenska resenärer, men till skillnad från Volvo har deras resande inte minskat sedan finanskrisen slog till. Resekostnaderna under kvartal 1 2009 låg i nivå som samma period 2008.
– Däremot minskade koncernen sina resekostnader förra året med 30 procent, säger årocurement manager business travel Mia Andersson. Reduceringen är i linje med Astra Zenecas övergripande strategi att arbeta mer effektivt samt att reducera vår kostnadsstruktur.
Ikea införde en ny strategi för att integrera resor och möten för 1,5 år sedan, vilket ledde till att resekostnaderna sjönk med 30 procent förra året. 80 procent av Ikea-koncernens resande sker mellan Kina, USA och åtta europeiska länder. Sverige står för 30 procent.
Några nya påbud har inte införts.
– Men vi har fått mer uppmärksamhet för strategin genom att vår koncernchef har lyft fram den, säger Torbjörn Erling, global travel manager.
På global nivå reser Volvo årligen för mer än 1 miljard kronor. Den svenska verksamheten har fram till nu stått för cirka 30-40 procent av detta. De senaste månaderna har det globala och svenska resandet minskat med mer än 50 procent.
Kortfattat har direktiven varit två: 1. Res mindre. 2. Om du måste resa, res så ekonomiskt som möjligt. I övrigt uppmanas de anställda att genomföra möten med virtuell mötesteknik och Volvo investerar även i utveckling av virtuella möten, både utrustning och lokaler.
Volvo i Sverige genomför just nu en upphandling av resebyråtjänster, ett uppdrag som HRG Nordic har i dag. TN erfar att Volvo räknar med att den årliga reseomsättningen i Sverige kommer att minska med drygt 100 miljoner de kommande åren.
– Inom den närmaste tiden kommer inte vårt resande att öka, men det är klart att när det vänder kommer också resandet att öka igen. Och resebyrån är en strategisk partner för oss, säger Stephan Hylander.
Astra Zeneca har cirka 6 000 svenska resenärer, men till skillnad från Volvo har deras resande inte minskat sedan finanskrisen slog till. Resekostnaderna under kvartal 1 2009 låg i nivå som samma period 2008.
– Däremot minskade koncernen sina resekostnader förra året med 30 procent, säger årocurement manager business travel Mia Andersson. Reduceringen är i linje med Astra Zenecas övergripande strategi att arbeta mer effektivt samt att reducera vår kostnadsstruktur.
Ikea införde en ny strategi för att integrera resor och möten för 1,5 år sedan, vilket ledde till att resekostnaderna sjönk med 30 procent förra året. 80 procent av Ikea-koncernens resande sker mellan Kina, USA och åtta europeiska länder. Sverige står för 30 procent.
Några nya påbud har inte införts.
– Men vi har fått mer uppmärksamhet för strategin genom att vår koncernchef har lyft fram den, säger Torbjörn Erling, global travel manager.
Katarina Myrberg