Annons:

Stephan Ekbergh mot väggen

Stephan Ekbergh, koncernchef och grundare av nätresebyrån Travelstart, flyttar fokus från Skandinavien till nya spännande marknader som till exempel Nigeria samtidigt som han lägger ner hotellfunktionen.

Varför satsar ni på på emerging markets? 
– I och med finanskrisen flyttar vi fokus från Skandinavien. Vi vill vara som Tetrapak, Oriflame och EF och lära oss processerna i Sverige för att sedan ta kunskapen vidare till marknader där vi gör skillnad. Ju märkligare marknader des-to bättre.
Vad är det för fel på Sverige?
– Det är en tuff marknad med otrolig prispress. Vi och konkurrenterna håller på att slå ihjäl varandra och det är en begränsad marknad. Dessutom gillar jag gillar riktiga utmaningar.
Vilka marknader är mest intressanta?
–  Kontinentala Europa, emerging markets som Sydafrika och Brasilien, Fjärran Östern och Indien. Vi lanserar flera nya länder i år, bland annat Nigeria. Där vi hittar bra folk startar vi upp. I sådana här marknader är det svårare att göra affärer, men när du väl lärt dig är det lättare att tjäna pengar. 
Varför lägger ni ner hotellsektionen?
– Det har med fokus att göra. Vi satsar i stället på att bli riktigt bra på en grej, på flyg, som står för 95 procent av omsättningen. Hotellen står för en liten del, men tar stor energi. Därför läggs säljfunktionen av individuella hotell ut på den aktör som betalar oss bäst. Det finns ett 20-tal aktörer att välja på som Priceline, Expedia och Hotelstay. Men paketresor fortsätter som tidigare.
Ni satsar på flyg trots att alla säger att det är inom hotell som marginalerna finns?
– Det är sant. Rent marginalmässigt är det bättre marginaler på hotell. Men det är ju alltid bra att satsa på något som andra inte satsar på.
Kommer kunderna att märka skillnad?
– Ja, det blir inte riktigt lika integrerat och snyggt som i dag, men det får vi ta. Nu får de boka hotell via en länk. 
Hur påverkas ni av lågkonjunkturen?
– Vi blir inte lika drabbade som många andra, eftersom vi verkar på ett antal olika marknader. Den svenska marknaden, där vi har 20 procent av vår omsättning, har tagit mest stryk. Omsättningen har bara ökat med 5 procent. 
Men konkurrenterna pratar om försäljningsökningar trots eller till och med på grund av de tuffa tiderna?
– Ja, men det är betydligt svårare att också tjäna pengar på det. Visst kan internetresebyråerna klara sig bättre än traditionella resebyråer försäljningsmässigt, men på bottomline sker en urholkning.
 Hur går det ekonomiskt då?
– Vår omsättning ökade 75 procent i fjol till 1,4 miljarder kronor. Bottomline kan jag bara konstatera att det blir rätt bra.
KARIN STARKMAN AHLSTEDT

Kommentarer är stängda.