Annons:

Premium

Stena investerar 100 miljoner i Sembo

Stena Line satsar 100 miljoner kronor på att ge sitt resebolag Sembo avancerad datadriven bokning. ”Att boka en jorden-runt-resa blir lika lätt som att göra en spellista på Spotify”, säger Sembos vd Jari Virtanen. Av: Leif Holmkvist.

Sembo är redan en av branschens stora med en omsättning kring 2,2 miljarder kronor. Erbjudandet sträcker sig över flyg, färjor, hotell, lägenheter, bilhyra och aktiviteter på resmålen över hela världen.

Men nu vill Stenagruppen ta nästa steg i sin internationella expansion och satsar 100 miljoner kronor på att vidareutveckla datadriven nätbokning. Sembo skriver i ett pressmeddelande att företaget vill rekrytera de skarpaste mjukvaruutvecklarna som finns att tillgå.

– Vi ska nu bygga ett ekosystem för resor med målet att revolutionera rese- och turistindustrin genom att ge alla tillgång till vad som förmodligen blir världens mest kraftfulla planeringsverktyg, säger Jari Virtanen.

Stena Line Travel & Retail Group arbetar med varumärkena Sembo, DTF Travel, Best Travel, Vista Travel, Buro Scanbrit och R & Travel Retail.