Det nya s k Opt In-avtalet gör att de tyska resebyråerna, som använder Sabre som GDS, får del av Lufthansas nya Preferred Fares Program.
Men för att Sabre ska kunna finansiera avtalet – som innebär minskade GDS-intäkter från flygbolaget– måste de tyska resebyråerna bidra genom att betala en avgift på 1 euro för varje Lufthansabiljett de bokar. För en tur- och returbiljett med ett byte byter det en extra avgift på 4 euro, som resebyråerna låter slutkunden betala.
Sabres marknadsdirektör Greg Webb säger i en kommentar att 1 eurosavgiften jämförelsevis är bättre än den avgift på 4,90 euro som resebyråer som inte ingår i Lufthansa Preferred Program tvingas betala.
Under hösten och fram tills nu har Sabres resebyråkunder kunnat boka Lufthansa helt utan extra kostnad, eftersom Sabre och flygbolaget förlängde sitt tidigare avtal ett halvår, medan diskussioner fortsatte att föras.
– Det blev upppenbart att det behövdes en ”opt-in” för att vi skulle ha möjlighet att få in våra kunder i Lufthansas Preferred Fares Program, säger han till nyhetsbrevet The Beat.
Lufthansa har sedan tidigare slutit ett treårsavtal med GDS-bolaget Travelport. Travelport har valt att inte ta ut någon opt-in-avgift från sina resebyråkunder som får del av Preferred Fares Program.
Amadeus, som är marknadsledande med mer än 80 procent av den tyska resebyråmarknaden, har inte kommit överens med Lufthansa. Sedan februari betalar deras tyska resebyråkunder 4,90 euro extra för varje bokad Lufthansasträcka.
Sabres marknadsdirektör Greg Webb säger i en kommentar att 1 eurosavgiften jämförelsevis är bättre än den avgift på 4,90 euro som resebyråer som inte ingår i Lufthansa Preferred Program tvingas betala.
Under hösten och fram tills nu har Sabres resebyråkunder kunnat boka Lufthansa helt utan extra kostnad, eftersom Sabre och flygbolaget förlängde sitt tidigare avtal ett halvår, medan diskussioner fortsatte att föras.
– Det blev upppenbart att det behövdes en ”opt-in” för att vi skulle ha möjlighet att få in våra kunder i Lufthansas Preferred Fares Program, säger han till nyhetsbrevet The Beat.
Lufthansa har sedan tidigare slutit ett treårsavtal med GDS-bolaget Travelport. Travelport har valt att inte ta ut någon opt-in-avgift från sina resebyråkunder som får del av Preferred Fares Program.
Amadeus, som är marknadsledande med mer än 80 procent av den tyska resebyråmarknaden, har inte kommit överens med Lufthansa. Sedan februari betalar deras tyska resebyråkunder 4,90 euro extra för varje bokad Lufthansasträcka.