– Vi har inte fått några signaler än. Men det är ju en försämring och vi befarar att det kan bli tuffare från nästa år när avräkningen sker varje vecka, säger Tomas G Olsson, vd för Svenska Resebyråföreningen.
De resebyråer som väntas beröras mest av den krympande betal- och kredittiden är privatresebyråer med kunder som betalar kontant samt affärsresebyråer som har kunder från offentliga sektorn, som sällan betalar resorna med kort utan genom fakturering.
– De offentliga kunderna har ofta bra betalningsvillkor på minst 30 dagar, vilket betyder att resebyråer behöver en bra likviditet, eftersom de får ligga ute med pengar å kundens räkning länge, förklarar Tomas G Olsson.
The Card Scandinavia, som levererar affärssystem till resein-
dustrin, har uppmärksammat det nya behovet hos resebyråer som befarar försämrad likviditet, främst inför 2010. De är först ute med att lansera en ny tjänst, The Card BSP-konto, för resebyråer som köper flygbiljetter via de traditionella GDS-systemen.
– Intresset är stort från alla typer av resebyråer, säger projektkoordinator Ulf Wellenius.
The Cards BSP-konto innebär att bolaget tar över betalningsansvaret gentemot flygbolagen. Betalningsvillkoren motsvarar de nya regler som IATA tillämpar i år, det vill säga 15 dagars kredittid. Men nästa år när BSP-avräkningen av flygbiljetter ska ske varje vecka kommer The Cards lösning att ge resebyrån längre kredittid. I tjänsten ingår även administrativa verktyg som ska göra det enklare för resebyråer att hantera betalning av flygbiljetter.
– Förändringarna på resemarknaden innebär att resebyråerna får nya behov och dem försöker vi täcka, säger Ulf Wellenius på The Card.
De resebyråer som väntas beröras mest av den krympande betal- och kredittiden är privatresebyråer med kunder som betalar kontant samt affärsresebyråer som har kunder från offentliga sektorn, som sällan betalar resorna med kort utan genom fakturering.
– De offentliga kunderna har ofta bra betalningsvillkor på minst 30 dagar, vilket betyder att resebyråer behöver en bra likviditet, eftersom de får ligga ute med pengar å kundens räkning länge, förklarar Tomas G Olsson.
The Card Scandinavia, som levererar affärssystem till resein-
dustrin, har uppmärksammat det nya behovet hos resebyråer som befarar försämrad likviditet, främst inför 2010. De är först ute med att lansera en ny tjänst, The Card BSP-konto, för resebyråer som köper flygbiljetter via de traditionella GDS-systemen.
– Intresset är stort från alla typer av resebyråer, säger projektkoordinator Ulf Wellenius.
The Cards BSP-konto innebär att bolaget tar över betalningsansvaret gentemot flygbolagen. Betalningsvillkoren motsvarar de nya regler som IATA tillämpar i år, det vill säga 15 dagars kredittid. Men nästa år när BSP-avräkningen av flygbiljetter ska ske varje vecka kommer The Cards lösning att ge resebyrån längre kredittid. I tjänsten ingår även administrativa verktyg som ska göra det enklare för resebyråer att hantera betalning av flygbiljetter.
– Förändringarna på resemarknaden innebär att resebyråerna får nya behov och dem försöker vi täcka, säger Ulf Wellenius på The Card.
KATARINA MYRBERG