Annons:

Ny marknadsmix ska lyfta Travelpartner

Det börjar ljusna för den sedan länge förlustdrabbade internetresebyrån Travelpartner. För andra kvartalet i rad har bolaget har redovisat ett positivt resultat. Omsättningen ökade 49 procent fjärde kvartalet. Sedan årsskiftet har den evigt dalande aktiekursen ökat med närmare 7 procent, även om kursen halverats det senaste året.  

– Alla kurvor pekar uppåt just nu. Vårt fokus ligger på att tjäna pengar på det vi byggt upp. Vi har lagt ner mycket pengar på marknadsföring och det är dags att börja skörda, konstaterar Mattias Sesemann, vd för Travelpartner sedan drygt ett år tillbaka.
Koncernens vinst var blygsamma 0,6 miljoner kronor för fjärde kvartalet, men förbättringen var ändå över 5 miljoner kronor. För helåret var förlusten 4,2 miljoner (–8,7).
– Arbetet med att förbättra lönsamheten fortsätter. Den vinstnivå som visades under Q4 behöver förbättras. Vi har till exempel flera intressanta marknadskanaler som ännu är outforskade, som vi tror kommer att öka resultatet kraftigt från och med nästa år, säger Sesemann.
Företaget lägger lika mycket pengar på marknadsföring som tidigare, men har ändrat marknadsföringsmix för att maximera effekten av satsade pengar. Borta är de stora kampanjerna i tunnelbanan och på tv och företaget har knappt annonserat på Google Adwords på snart ett år.
– Vi har betalat många hundra tusen kronor i månaden för sponsrade länkar, men har inte fått tillbaka tillräckligt med trafik. Vi satsar på kanaler som kostar mind-re per avslut, säger Mattias Sesemann.
Sedan i juni har en offlineavdelning skapats, som ska ta hand om komplicerade resor.
På bara en och en halv månad gick avdelningen, där tre personer arbetar, med plus.
– Vi betalar mycket pengar på att få kunderna till sajten, men bara en bråkdel köper. Vi vill hålla kvar de som inte hittar vad de söker genom att erbjuda personlig service. Därigenom kan vi öka konverteringsgraden.
Den svenska försäljningen, som är Travelpartners enskilt starkaste marknad, har fortsatt att öka i volym under året. Den största tillväxten har dock skett i de nordiska grannländerna.
–  I juni översteg den sammanlagda försäljningen på dessa marknader för första gången den svenska, säger Sesemann.
KARIN STARKMAN AHLSTEDT

Kommentarer är stängda.