Det är kontentan av TN:s senaste mystery shoppingtest.
Resesäljarnas uppdrag var att plocka ihop ett attraktivt långhelgspaket utomlands för en familj med lite äldre barn och där en gemensam aktivitet var en viktig del av resan.
Alla säljare kunde presentera minst ett reseförslag som uppfyllde alla kriterier, där Barcelona och London var de flitigast återkommande destinationerna. Att hjälpa till med bokning av musikaler och fotbollsbiljetter var inte heller något problem. Däremot varierade kunskapen och förmågan att ge tips på restauranger. Det är troligen ingen slump att det var säljaren som fick omdömet suverän service (en resesäljare på Ticket) som gav sin shopper utförliga restaurang-, mat- och kulturtips för Barcelona. Destinationskunskap som förmedlas på ett övertygande sätt skapar ”wow-känsla” hos kunden. ”Wow-känslan” uteblir när svaret – som hos en annan av säljarna i testet – blir att ”restaurangutbudet ändras så fort att det är svårt att ge tips”.
AR Travel, Umeå 82 poäng
”Säljaren ville verkligen hitta bästa lösningen av boende och resmål”
”Säljaren ville verkligen hitta bästa lösningen av boende och resmål”
AR Travels butik på Storgatan i Umeå har sina styrkor hos lyhörd personal som bemöter sina kunder uppmärksamt. Alla våra tre shoppers möts med ett leende och säljarna har fullt fokus på dem under besöket.
”Säljaren var jätteglad och hjälpte till och ville verkligen hitta den bästa lösningen vid val av boende och resmål”, kommenterar en shopper.
Den svagaste grenen är merförsäljning – och där är AR Travel ändå bättre än konkurrenterna. Att de varit aktiva och föreslagit flest storstadsalternativ ger plus i kanten.
Det är rent och snyggt både utanför och i butiken och även skyltningen upplevs som inspirerande, trots att flera shoppers noterar att det saknas lockande priserbjudanden i skyltfönstret.
Vid flera av besöken är det tomt på övriga kunder i butiken. För resebyrån i sig är det knappast positivt, men för kunderna betyder det mycket korta väntetider, aldrig längre än en minut.
En av säljarna är helt ny på jobbet och upplevs som lite osäker i butiken. Men eftersom hon inte försöker ”mörka” och sedan återkommer via mejl med en gedigen förslagslista över hotell i London, musikaler och andra evenemang inom budgetramen rekommenderar shoppern ändå butiken – och de gör de övriga också.
Ticket, Umeå 77 poäng
”Han berättade på ett naturligt sätt som gjorde att man verkligen ville resa dit”
I Ticketbutiken på Kungsgatan i Umeå är resesäljarna duktiga på att lyssna in vad kunden vill ha, och får därför toppbetyg för lyhördhet.
Men bemötandet varierar kraftigt mellan besöken. Ticket har den enda resesäljaren i testet som får omdömet suverän service för sitt engagemang för en storstadshelg i Barcelona. ”Han berättade om kulturen och maten på ett sätt som gjorde att man verkligen ville dit, allt på ett naturligt sätt och inte alls som att det var för att han enbart ville sälja”, säger shoppern.
Samtidigt har Ticket den enda säljaren i testet som inte möter kunden med ett leende eller är helt fokuserad på denne. Mötet störs av att telefonen ringer och säljaren delar sin tid mellan den fysiska kunden och telefonkunden.
Den tredje shoppern besöker butiken mitt i askmolnskrisen och imponeras av att säljaren inte känns stressad, trots att andra kunder pockar på hennes uppmärksamhet.
Butiken uppfattas som ren och fräsch, men vid ett besök är en del av belysningen i butiken trasig och det saknas kataloger i flera hyllor – något som dock rättats till när nästa shopper besöker butiken.
Butiken uppfattas som ren och fräsch, men vid ett besök är en del av belysningen i butiken trasig och det saknas kataloger i flera hyllor – något som dock rättats till när nästa shopper besöker butiken.
Trots vissa invändningar kan samtliga shoppers tänka sig att rekommendera butiken till vänner och bekanta. Trevligt, kunnigt och engagerat är återkommande beröm.
Resia, Umeå 71 poäng
”Säljaren var saklig, men gav inga merförsäljningsförslag”
”Säljaren var saklig, men gav inga merförsäljningsförslag”
Resias butik på Rådhustorget i Umeå verkar vara en välbesökt butik, men där personalen under testperioden ser ut att ha varit lite underbemannad. Väntetiden i butiken är nämligen Resias största svaghet. 15, 10 respektive 5 minuter får våra shoppers vänta innan de blir betjänade. Det gör att Resiabutikens poäng faller.
När det till sist blir kundernas tur får de å andra sidan ett mycket bra bemötande. Säljarna möter dem med ett leende, är engagerade och fokuserade. Skyltningen i och utanför butiken upplevs som inspirerande med bland annat lockande sista minuten-erbjudanden. Men när en av våra shoppers kommer på besök är skyltfönstret smutsigt och det finns en massa småskräp på golvet inne i butiken. Detta är dock åtgärdat vid den sista shopperns besök.
Trevliga och kunniga är omdömena om resesäljarna. Alla shoppers får minst ett förslag (London, Amsterdam och Barcelona) som stämmer med kundens önskemål. ”Säljaren var saklig och tog fram flera hotellförslag, men gav inga merförsäljningsförslag.”
Noterbart är dock att vid två av tre besök frågar säljaren aldrig om shoppern vill boka den resa som verkar mest intressant. Bara rent slarv eller en miss i Resias manual om säljteknik?