Annons:

Premium

“Med vårt ’lökiga’ namn blir det mer trovärdigt”

Lars Olsson är ny VD för Bengt-Martins AB. Här svarar han på Travel News på-nytt-jobb-enkät om sin roll i familjeföretaget, hur man säljer en skidresa och att Magic Carpet Group söker bolag och entreprenörer i resebranschen.

”Det skapar en känsla av ett familjeföretag vilket vi är och alltid har varit. Tror det är många som gillar att göra affärer med ett trovärdigt familjeföretag”

Grattis Lars Olsson, du har nytt jobb som ny VD för Bengt-Martins AB, varför valde Bengt Martins och Magic Carpet Group dig?  

Tror att det är en kombination av kunskap, erfarenhet samt min vilja att förändra och utveckla. 

Varför valde du att bli vd på ny VD för Bengt-Martins AB?

De ambitioner och tankar om utvecklingen av Bengt-Martins skall ske framöver och ett enormt stort hjärta för bolaget gjorde att valet blev enkelt för mig.

Du är född in i företaget, berätta?

Min far (Martin Olsson) grundade tillsammans med Bengt Berg Bengt-Martins på en skidtur i på fjället nordväst om Lillehammer för nästan 60 år sedan. På den vägen är det.

Bengt-Martins är ett ganska ja, lökigt namn på ett bolag i reseindustrin. Hur kommer det sig att det har överlevt i mer än 50 år?

Det skapar en känsla av ett familjeföretag vilket vi är och alltid har varit. Tror det är många som gillar att göra affärer med ett trovärdigt familjeföretag.

Varför är det viktigt att ni är ett familjeföretag?

Med vårt ”lökiga” namn blir det mer trovärdigt och lättare att behålla det personliga engagemanget i ett familjeföretag. Vi tror att kunskapsöverföring, laganda och vilja att utveckla företaget fungerar bättre i vårt ”format”. I en bransch som ständigt är utsatt för hot utifrån blir familjeföretaget en trygghet och ett kitt som håller oss samman.

Hur ska du utveckla Bengt-Martins AB?

Fortsatt digitalisering och verksamheten och bli riktigt bra i digitala kanaler samt satsa på kompetens- och kapacitetshöjning på kryssningsmarknaden.

Och vad händer på Magic Carpet Group?

MCG söker nu efter intressanta bolag och entreprenörer i resebranschen. Det är främst medelstora byråer inom träning, hälsa och upplevelser med vilja att ta nästa steg och utveckla verksamheten som står i fokus.

Vad hände med Resia?

Det finns det andra som är bättre att svara på.

Hur säljer man en skidresa på bästa sätt? 

På samma sätt som alla resor – Ta reda på vad kundens behov är och erbjud rätt resa till rätt pris. 

Hur ofta är du inne på Instagram på arbetstid?

Tror att där skall den som sköter sociala medier vara på arbetstid, inte jag.

Vad skulle få dig att byta bransch?

Just nu ser jag ingenting.

Reseindustrins största utmaning? 

Skapa trygghet i en föränderlig värld

Namn: Lars Olsson

Titel: VD 

Familj: Fru och barn 15 och 17 år

Bor: Karlstad

Senaste resa: Sälen på sportlovet  

Favoritnyckeltal: Dagens försäljning

Favorithotell: Wadahl Högfjällshotell

Favoritfärjebolag: Hurtigruten.

Favoritreseapp: Gillar kartor så Google Maps får det bli.

Flygbolag som jag åker helst med: Väljer det flygbolag som har den bästa resväg och tidtabell.

Favoritdestination: Svårt men nog är Norges kust är helt magiskt

Min drömresa: Kryssning jorden runt men det får vänta.  

Detta vet vi inte om dig: 1991 skulle jag jobba några månader innan jag skulle säsonga på någon skidort. Det blev långa månader men säsongsjobbet finns nog kvar där framme.