Hösten blir en riktig rysare för affärsresebyråerna med sömnlösa nätter hos både sälj- och Sverigechefer hos jättar som Via Egencia, American Express, HRG och även hos mindre resebyråer. Orsaken? Det nya statliga ramavtalet för resebyråtjänster. Det låter knastertorrt, som sig bör med kanslisvenska, men i potten ligger resevolymer i miljardklassen som kan vinnas eller förloras.
Fram tills nu har det inte funnits något statligt ramavtal för resebyråtjänster, varje myndighet har upphandlat sin resebyrå på egen hand. Men just nu sitter Statens inköpscentral på Kammarkollegium och knåpar ihop ett upphandlingsunderlag som går ut i höst. Ingen vet hur det kommer att se ut än, hur många resebyråer som ska väljas ut, hur urvalskriterierna ser ut … Bara en sak är säker: Det kommer att bli ett arvodeskrig av stora mått.
Offentliga upphandlingar är ökända för att det i slutänden nästan alltid handlar om att resebyrån med lägst arvode vinner. Med jämna mellanrum brukar någon av de större affärsresebyråerna deklarera att de struntar i att lägga anbud, eftersom det inte går att få lönsamhet i dessa konton. Men den här gången är det svårt att se att någon av affärsresebyråjättarna ger upp kampen i förskott. Både för chansen att vinna stora volymer och ta värdefulla marknadsandelar på marknaden – och för risken att annars förlora redan befintliga statliga kunder.
American Express Global Business Travel är traditionellt starkt inom offentlig sektor. De har tappat marknadsandelar och volymer de senaste åren och behöver behålla sina befintliga offentliga kunder och få nya. Via Egencia har bland annat riksdagen och Försäkringskassan som kunder och enligt vd Michael Schüller är det här en högintressant upphandling för dem. CWT sitter på Polisens konto där man åtminstone för några år sedan reste för mer än 100 miljoner kronor per år.
En uppstickare kan bli Big Travel, som vuxit sig stora inom offentlig sektor med Sveriges kommuner- och landsting som kund. Deras resebyråkonkurrenter försitter inget tillfälle att påtala att de vunnit konton genom prisdumpning. Men det är så spelets regler ser ut.
Men det finns flera frågetecken och farhågor. Ska alla statliga myndigheter klumpas in i ett ramavtal riskerar det att bli ett fyrkantigt avtal. Om endast ett fåtal resebyråer väljs ut och får teckna avtal är risken överhängande att mindre resebyråer hamnar ute i kylan.
Plus: Atlantic Airways, som höll planet till Färöarna i 20 minuter för min kollega Inna.
Minus: Tågkaoset i Stockholm, som får affärsfolket att ta flyget.