Annons:

Konkurrenter anklagar Resia och Via Travel för prisdumpning

Att flera affärsresebyråer utlovar extremt låga transaktionsarvoden i offentliga upphandlingar retar gallfeber på deras konkurrenter.

– Det är något konstigt med de upphandlingar som pågår nu. Med de priser som vissa konkurrenter ger finns inte ens möjlighet att klara lönekostnaderna. Det är synd att en redan olönsam bransch slås sönder, säger Mats Lindgren, vd för Företagsresor i Umeå och tar Resia och Via Travel som exempel på resebyråer som pressar priserna just nu.
Ett exempel är Linköpings kommuns upphandling där Linköpings Resebyrå/Resia gav ett totalpris på 559 000 kronor, vilket är nästan hälften av Företagsresor i Umeå och klart under både Carlson Wagonlit och Resecity. Resia är klart lägst även i Norrköping kommuns upphandling. Flera resebyråkollegor har kontaktat Travel News med liknande exempel.
Resias produktchef Lars Hjort kontrar med att Resia alltid kan räkna hem de offerter som lämnas.  
– Om konkurrenterna säger att vi dumpar priserna så får det stå för dem, säger han. 
I Stockholms universitets upphandling tog Via Travel 120 kronor i transaktionsarvode för flyg inrikes och 235 kronor för flyg inom Norden, Europa och övriga länder. 
– Det är 50–60 procent under den normala nivån. Konkurrenterna förstör marknaden genom att offerera priser som inte täcker kostnaderna för att hålla en god servicenivå, säger Christer Forsberg, vd för AR Resebyråer.
Urban Lingmerth på Via Travel hävdar dock att de arvoden som getts till Stockholms universitet är normala vid stora konton.
– Vi gör aldrig några olönsamma affärer, men för att vinna offentliga upphandlingar krävs en aggressiv prisstrategi. Vi är dock i gott sällskap av Resia, Ticket, CWT, HRG, American Express och andra affärsresebyråer. Vi vinner ungefär en av fem offentliga upphandlingar, säger Urban Lingmerth.
Rykten florerar om att flera resebyråer kompenserar de låga transaktionsarvodena med olika typer av dolda avgifter.
– Det finns de som saftar flygpriserna, det vill säga lägger på lite extra på de flygpriser som kunden får, utan att denne ser det. Det är en tveksam sysselsättning, säger Åke Lindell, vd för Travelnet Group.
Både Resia och Via Travel dementerar att de håller på med sådana påslag. 
– Våra kunder betalar exakt de priser vi får från flygbolaget. Att arbeta med dolda påslag som några resebyråer gör är att lura kunden och snedvrida konkurrensen i offentliga upphandlingar, säger Urban Lingmerth på Via.

Kommentarer är stängda.