KO drar MrJet inför Marknadsdomstolen på grund av det man kallar en negativ säljmetod. KO vill förbjuda förvalda tilläggstjänster vid försäljning.
Många reseföretag visade sig ha inkluderat tilläggstjänster i sina priser när en marknadskontroll genomfördes i 16 EU-länder under hösten 2007. De allra flesta av dessa företag har sedan dess ändrat sina försäljningssätt, men KO vill förbjuda metoden helt.
– Om säljmetoden accepteras kommer många konsumenter att köpa produkter de inte vill ha. Det innebär också att konsumenter måste vara väldigt uppmärksamma när de handlar på Internet så att de inte ingår avtal av misstag. Därför är det viktigt att säljmetoden förbjuds, säger Gunnar Larsson, Konsumentombudsman.
MrJet uppger att man har upphört med förvalda tjänster.
Många reseföretag visade sig ha inkluderat tilläggstjänster i sina priser när en marknadskontroll genomfördes i 16 EU-länder under hösten 2007. De allra flesta av dessa företag har sedan dess ändrat sina försäljningssätt, men KO vill förbjuda metoden helt.
– Om säljmetoden accepteras kommer många konsumenter att köpa produkter de inte vill ha. Det innebär också att konsumenter måste vara väldigt uppmärksamma när de handlar på Internet så att de inte ingår avtal av misstag. Därför är det viktigt att säljmetoden förbjuds, säger Gunnar Larsson, Konsumentombudsman.
MrJet uppger att man har upphört med förvalda tjänster.
– Vi tycker det är lite anmärkningsvärt att Konsumentverket ger sig på MrJet som inte längre använder sig av detta, samtidigt som några av de riktigt stora charteraktörerna fortfarande använder sig av metoden, säger Pelle Svensson, marknadschef MrJet.