Inspirock skapades av två Silicon Valleyproffs: Anoop Goyal, som jobbade med konsumentdata inom näthandel för bland annat Oracle och eBay, och Prakash Sikchi, som jobbade med att utveckla maskinlärning på Microsoft. De gillade att resa och när de satt på en klippa (”rock”) vid Inspiration Lake i delstaten Washington kom namnet på den företagsidé de länge skruvat på.
Inspirock har data från 80 000 destinationer och sajten syftar till att underlätta reseplaneringen utifrån användarens preferenser.
Klanas grundare och vd Sebastian Siemiatkowsky säger i ett pressmeddelande:
– Med affären tar vi Klarnas kunderfarenheter till resesektorn. Det är en naturlig förlängning av de fördelar Klarna erbjuder inom betalning och shopping.
Inspirocks vd Anoop Goyal säger:
– Vi är glada över att kunna ge Klarnas 90 miljoner kunder enklare och roligare reseplanering.
Genom affären kan Klarnas 250 000 företagskunder nå en ny grupp kunder med sina annonser.
Leif Holmkvist
En kommentar