– Nedgången i Finland kom senare än i Sverige, i december och januari. Den var dramatisk och de stora affärsresebyråerna halverade nästan sin omsättning, säger Dag Tveterås, koncernchef för Ticket.
Anledningen till att Ticket i december i fjol förvärvade den finska resebyrån Mr Travel Oy var att resebyråkedjan ville in på den finska affärsresemarknaden. Privatreseverksamheten, som står för 55 procent av omsättningen, fick de på köpet.
– Tanken var att vi skulle ha kvar privatresedelen så länge vi kunde köra den utan att tappa pengar. Det funkade till det stora fallet kom, säger Dag Tveterås.
Köpeskillingen för Mr Travel Oy, som förvärvades 1 december 2008, var 13,5 miljoner kronor, vilket innebar ett goodwillvärde på cirka 21 miljoner. Tredje kvartalet gjordes en goodwillnedskrivning på 10 miljoner kronor till följd av en mer konservativ syn på den finska verksamheten.
Ångrar ni att ni köpte bolaget?
– Om vi hade vetat vilken nedgång som skulle komma hade vi väntat. Samtidigt var det ett viktigt strategiskt förvärv som vi hade jobbat med ett år, säger Dag Tveterås.
Först köpte ni för 13,5 miljoner och sedan sålde ni tillbaka privatdelen, som stod för 55 procent av omsättningen, för 2 miljoner. Har ni förlorat pengar på affären?
– Vi är glada att vi trots allt har lyckats bli av med privatdelen, trots att marknaden ännu inte har kommit tillbaka, säger Dag Tveterås.
Tickets utlandssatsningar så här långt har inte varit de mest lyckade. I början av 2000-talet kostade de nu nedlagda satsningarna i Belgien och Dreamticket i Storbritannien enorma belopp liksom den norska verksamheten. Nu går även finska verksamheten sämre än väntat.
– Det är viktigt för vår svenska affärsreseverksamhet att ha en verksamhet i både Finland och Norge, både för befintliga kunder och när det gäller att skaffa nya. Den nystartade norska affärsreseverksamheten går med förlust men är bättre än plan och vi hoppas på en vändning i Finland snart.
Anledningen till att Ticket i december i fjol förvärvade den finska resebyrån Mr Travel Oy var att resebyråkedjan ville in på den finska affärsresemarknaden. Privatreseverksamheten, som står för 55 procent av omsättningen, fick de på köpet.
– Tanken var att vi skulle ha kvar privatresedelen så länge vi kunde köra den utan att tappa pengar. Det funkade till det stora fallet kom, säger Dag Tveterås.
Köpeskillingen för Mr Travel Oy, som förvärvades 1 december 2008, var 13,5 miljoner kronor, vilket innebar ett goodwillvärde på cirka 21 miljoner. Tredje kvartalet gjordes en goodwillnedskrivning på 10 miljoner kronor till följd av en mer konservativ syn på den finska verksamheten.
Ångrar ni att ni köpte bolaget?
– Om vi hade vetat vilken nedgång som skulle komma hade vi väntat. Samtidigt var det ett viktigt strategiskt förvärv som vi hade jobbat med ett år, säger Dag Tveterås.
Först köpte ni för 13,5 miljoner och sedan sålde ni tillbaka privatdelen, som stod för 55 procent av omsättningen, för 2 miljoner. Har ni förlorat pengar på affären?
– Vi är glada att vi trots allt har lyckats bli av med privatdelen, trots att marknaden ännu inte har kommit tillbaka, säger Dag Tveterås.
Tickets utlandssatsningar så här långt har inte varit de mest lyckade. I början av 2000-talet kostade de nu nedlagda satsningarna i Belgien och Dreamticket i Storbritannien enorma belopp liksom den norska verksamheten. Nu går även finska verksamheten sämre än väntat.
– Det är viktigt för vår svenska affärsreseverksamhet att ha en verksamhet i både Finland och Norge, både för befintliga kunder och när det gäller att skaffa nya. Den nystartade norska affärsreseverksamheten går med förlust men är bättre än plan och vi hoppas på en vändning i Finland snart.
KARIN STARKMAN AHLSTEDT