Enligt en ny rapport, som utförts av American Express Business Travel och Global Business Travel Association, finns ett positivt samband mellan affärsresor och företagstillväxt. Slutsatsen är därmed att företag inte borde betrakta affärsresor som en kostnad att skära ner på.
– Studien visar en tydlig länk mellan affärsresor och ekonomisk tillväxt för de amerikanska företagen. Resultaten är lika viktiga för företag i Norden när de utformar sin resepolicy, säger Kaveh Atrak, vd för American Express Business Travel AB.
Undersökningen Return on Investment Refresh: Travel as a Competitive Advantage tittade på affärsreseinvesteringar från 900 amerikansk börsnoterade företag under det senaste decenniet. 80 procent av företagen i studien hade kontor utanför USA, inklusive i Norden.
Bland resultaten noteras att det amerikanska näringslivet borde öka utgifterna för affärsresor eftersom ökat affärsresande betalar sig i form av ökade intäkter och större vinster. Bank, finans, läkemedel och detaljhandel är sektorerna som enligt rapporten spenderar för lite på affärsresor och därmed missar en möjlighet att investera i företagstillväxt.
– Studien visar en tydlig länk mellan affärsresor och ekonomisk tillväxt för de amerikanska företagen. Resultaten är lika viktiga för företag i Norden när de utformar sin resepolicy, säger Kaveh Atrak, vd för American Express Business Travel AB.
Undersökningen Return on Investment Refresh: Travel as a Competitive Advantage tittade på affärsreseinvesteringar från 900 amerikansk börsnoterade företag under det senaste decenniet. 80 procent av företagen i studien hade kontor utanför USA, inklusive i Norden.
Bland resultaten noteras att det amerikanska näringslivet borde öka utgifterna för affärsresor eftersom ökat affärsresande betalar sig i form av ökade intäkter och större vinster. Bank, finans, läkemedel och detaljhandel är sektorerna som enligt rapporten spenderar för lite på affärsresor och därmed missar en möjlighet att investera i företagstillväxt.