Annons:

Etraveli skär sig till vinst

Etraveli fortsätter sin lyckosamma resa trots tuffare tider. Omsättningen ökade med 24 procent till 3,1 miljarder och resultatet med 42 procent till 45 miljoner kronor under 2008 trots en stor omstrukturing, nedläggning av fyra kontor och sju sajter utomlands.

– Vi är väldigt nöjda med att ha lyckats förbättra nyckeltalen så mycket trots att vi är mitt inne i ett så stort integrationsarbete. Det visar att vi har lyckats plocka ut tänkta synergier i sammanslagningen mellan Seat24 och Svenska Resegruppen, säger Ralph Axelson, vd Etraveli. 
Vinstmarginalen för Etravelikoncernen slutade på 1,4 procent för 2008, vilket innebär att de fortfarande har en bra bit kvar till de marginaler som Seat24 uppnådde före förvärvet, 2,5 procent. Samma år var SRG:s marginal –0,1 procent.
– Vi är fortfarande inte helt nöjda, men vi fortsätter att trimma organisationen och målet är definitivt att närma sig Seat24:s marginaler på några års sikt, säger Ralph Axelson.
Koncernen har sedan förvärvet i september 2007 genomgått ett omfattande omstruktureringsarbete. SRG:s och Seat24:s verksamheter har integrerats, nya backofficesystem har byggts, webbplatsen förfinats och alla sajter har flyttats till samma miljö. Dessutom har kontoren i Amsterdam, Madrid, Oslo och Köpenhamn lagts ner och verksamheten har koncent-rerats till Helsingfors och Uppsala, vilket innebär att 25 personer har fått lämna företaget. Samtidigt har koncernen halverat antalet ländersajter finns nu bara i Norden samt i Spanien, Holland och Tyskland kvar.     
– Vi har haft så pass små volymer att det inte har varit värt den energi vi lagt ner. Vi har behållit de tre länder utanför Norden där det gått relativt bra. I övrigt fokuserar vi nu, i tuffare tider, på vår hemmamarknad Norden, säger Ralph Axelson.
Sverige är det land på den Nordiska marknaden som går bäst lönsamhetsmässigt, följt av Danmark och Finland. I Norge har konkurrensen däremot ökat på grund av nya kanaler och metasökstjänster som finn.no. Men även på svenska marknaden känner Etraveli av ett tuffare klimat.
– Det är inte samma spänst i marknaden som tidigare i Sverige heller. Men tack vare att vi är effektiva och kan ta betalt för vår service går det ändå bra resultatmässigt, säger Ralph Axelson.   
Verksamheten under första kvartalet i år går bättre än förväntat. Omsättningen ökade 8 procent jämfört med i fjol, men då ska hänsyn tas till att påsken låg i mars förra året.
– Även resultatet har hängt med i den positiva utvecklingen. April var dock en urusel månad, men det brukar den alltid vara när påsken ligger så sent, säger Ralph Axelson.
 
Kontokortsbedrägeri belastade Etravelis resultat
Etraveli åkte i fjol sommar på ett kontokortsbedrägeri som kostade resebyrån 5 miljoner kronor. Hade inte detta inträffat hade företaget nått budgeterade 50 miljoner i resultat för 2008. Det var på bolagets danska sajt som bedragare lyckades köpa biljetter med falska kreditkortsnummer.
– Vi upptäckte att något var fel, gick igenom transaktionerna och fick stopp på bedrägeriet, säger Ralph Axelson, vd för Etraveli.
KARIN STARKMAN AHLSTEDT
 

Kommentarer är stängda.