I den nya organisationen kommer det kommersiella ansvaret för BCD Travel i Norden ligga under Lars Dissing. Han blir direkt ansvarig för både den uppsökande försäljningen på marknaden men även utvecklingen och fasthållandet av relationen med befintliga kunder. Det innebär att tjänsten som nordisk direktör för Account Management, som Daniel Atteroth innhaft, försvinner. Dessutom försvinner även en specifik försäljningstjänst som BCD Travel haft i Malmö.
– Vi ville få en bättre koordinering mellan de kommersiella funktionerna och då stod valet mellan de här två herrarna. Valet föll på Lars Dissing som bland annat har en betydligt längre erfarenhet av affärsreseverksamhet, säger BCD Travel Nordenchef Thomas Lundberg.
Atteroth skulle även ha rollen som ”ansiktet utåt” på den svenska marknaden gentemot kunder och partners. Nu blir det de tre resebyråcheferna på kontoren i Stockholm, Göteborg och Malmö som får dela på den rollen.
– Vår utmaning är hela tiden vår lokala närvaro samtidigt som vi ska vara nordiska och internationella. Men vi har i ett års tid arbetat mycket målinriktat med att nedtona de nationella tillhörsområdena. Vi är nordiska, men samtidigt är varje marknad viktig. Vi kan till exempel inte vara framgångsrika i Norden om vi inte är framgångsrika i Sverige, säger Thomas Lundberg.