På tisdagsförmiddagen handelsstoppades Ticket på börsen. Per Braathens resekoncern Braganza hade då köpt upp sig till drygt en halv miljon aktier i resebyråkedjan och nådde därmed över börsens budgräns på 30 procent. Braganza lade då ett bud på resten av aktierna på 7 kronor per aktie, skriver DI.
Jämfört med aktiekursen vid stängningen på måndagen är det en premie på drygt 20 procent och värderar bolaget till omkring 235 miljoner kronor. Före handelsstoppet hade aktien hunnit stiga till strax över budnivån. Budet kommer dock inte att höjas, oavsett hur många som väljer att sälja, säger Per Braathen.
Per Braathen säger att han har varit intresserad av Ticket i fyra år och vill inkludera bolaget i sin resekoncern.
-Jag är branschman snarare än börsman. Vi har inte så många börsnoterade innehav. Ticket är ett bra exempel på bolag som inte bör vara börsnoterat, det är för litet och noteringen innebär höga kostnader, säger Per Braathen.
Enligt Braathen är det inte aktuellt att slå samman Ticket men något av koncernens andra bolag.
– Vi har en klar policy, varje bolag ska drivas på sina egna meriter. Vi ser inga synergier utöver effektivisering av Ticket. Det kommer att ta lång tid att nå lönsamhet, men vi är långsiktiga, säger Per Braathen.
Han passar också på att ge tidigare ägare, som Palmi Haraldsson, en känga för att ha haft för ambitiösa planer.
– Jag tror att Ticket ska finnas i Sverige och kanske viss närvaro i Norge, säger han.
I ett pressmeddelande skriver Braganza att ytterligare kapitaltillskott kan vara aktuella om man tar över bolaget:
”För att bättre möta framtida volatilitet i marknaden samt finansiera de tillväxtmöjligheter som finns i Ticket kan ytterligare kapitaltillskott bli aktuella. Braganza har de finansiella resurserna som krävs för att långsiktigt stödja Ticket.”
Jämfört med aktiekursen vid stängningen på måndagen är det en premie på drygt 20 procent och värderar bolaget till omkring 235 miljoner kronor. Före handelsstoppet hade aktien hunnit stiga till strax över budnivån. Budet kommer dock inte att höjas, oavsett hur många som väljer att sälja, säger Per Braathen.
Per Braathen säger att han har varit intresserad av Ticket i fyra år och vill inkludera bolaget i sin resekoncern.
-Jag är branschman snarare än börsman. Vi har inte så många börsnoterade innehav. Ticket är ett bra exempel på bolag som inte bör vara börsnoterat, det är för litet och noteringen innebär höga kostnader, säger Per Braathen.
Enligt Braathen är det inte aktuellt att slå samman Ticket men något av koncernens andra bolag.
– Vi har en klar policy, varje bolag ska drivas på sina egna meriter. Vi ser inga synergier utöver effektivisering av Ticket. Det kommer att ta lång tid att nå lönsamhet, men vi är långsiktiga, säger Per Braathen.
Han passar också på att ge tidigare ägare, som Palmi Haraldsson, en känga för att ha haft för ambitiösa planer.
– Jag tror att Ticket ska finnas i Sverige och kanske viss närvaro i Norge, säger han.
I ett pressmeddelande skriver Braganza att ytterligare kapitaltillskott kan vara aktuella om man tar över bolaget:
”För att bättre möta framtida volatilitet i marknaden samt finansiera de tillväxtmöjligheter som finns i Ticket kan ytterligare kapitaltillskott bli aktuella. Braganza har de finansiella resurserna som krävs för att långsiktigt stödja Ticket.”